Söndagsutflykt

Dagen började, som alla söndagar ombord, med stekefrukost. Den består av allt det som en frukost ombord brukar innehålla plus stekt ägg och bacon. Eftersom vi ska vara borta länge idag har jag bett eleverna göra en extra macka att ta med. Tiofikat har en tendens att göra sig påmind oavsett om vi är ombord eller på utflykt.

Eftersom vi inte ligger till kaj måste alla åka iland med våra småbåtar. Det blir många turer innan vi äntligen är ”på andra sidan”. Jag hade bokat fyra taxivans som skulle köra oss först till kyrkan, sedan till huvudstaden St John´s och sen tillbaka igen. Strax före 10.00 hoppade vi in i bilarna och åkte mot Gospel Light ministries. Kyrkan låg ute på landet och det tog ungefär en halvtimme att åka dit. Jag hade kontaktat pastorn i förväg så vi blev varmt mottagna. Varför gick ni på gudstjänst kanske du som läser undrar. Dels för att det är helt annorlunda mot hemma där man mest sitter still och lyssnar på prästen och sjunger en psalm. Här sjunger man mycket och mitt i allt avbröt pastorn allt för att vi till musik skulle går runt och hälsa på varandra. Dels har vi en religionsuppgift med oss och var hittar man troende om inte i kyrkan? Det var en lagom lång predikan och vi åkte därifrån glada över upplevelsen. Ibland måste man nypa sig själv i armen och påminnas om att varje dag verkligen är ett äventyr och att det är fantastiskt att vi som skola kan uppleva allt spännande, varje dag!

Vi åkte vidare till huvudstaden. Allt var stängt då det inte låg något kryssningsfartyg inne, det kändes därför lite som att gå runt i en spökstad. Här kan man tydligt se de ekonomiska klyftorna då vissa hus är moderna och nymålade medan andra ser ut att falla omkull vid en liten vindpust. Själva centrum är byggt kring kryssningsbåtarna. Husen är nymålade i starka pastellfärger och butikerna säljer alla märken som tänkas kan. Dock inte idag. Allt är igenbommat och det är egentligen bara turistpoliserna som syns på stan. Alla är vänliga och visar oss en restaurang som är öppen, ägaren till en souvenirshop öppnar sin butik enbart för att eleverna ska kunna köpa lite kylskåpsmagneter och andra minnen från Antigua.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare