Tack för lånet!

Så är den här, min sista blogg för den här gången. Dagen till ära ska jag faktiskt börja med att redogöra för denna seglings i särklass bästa bakverk, nämligen den Cherry Turnover som jag igår avnjöt på en parkbänk i solen.

Parkbänken i fråga var placerad i änden av Tampa Riverwalk, en cirka 4 kilometer lång strandpromenad. Kanske bidrog den tillryggalagda sträckan till det positiva omdömet av denna cirka 15 x 10 centimeter pirogliknande trekant av frasig smördeg fylld med ljuvlig körsbärssylt och strösslad med något slags genomskinligt pärlsocker. Det skulle i och för sig också kunna vara ett stycke nostalgi inblandat, eftersom detta var en typ av bakverk som jag av och till bjöds på under min tid som utbytesstudent just här i Florida. Jag ber alltså om ursäkt ifall just denna skapelse inte blivit fullt lika objektivt undersökt som det övriga materialet i min studie. Den slank nog helt enkelt ner lite väl snabbt!

Nåja, efter att ha återvänt från min vandring väntade ännu fler festligheter i samband med vår avslutningsmiddag. Först bjöds det på välkomstdrink, förrätt och mingel på däck och därefter middag och underhållning i stora mässen. Avslutningsvis fick vi semlor och musik framförd av elever ackompanjerade av kapten på sin fiol.

Som sig bör efter ett stort kalas behövdes det idag städas ordentligt. Inte bara gårdagsfesten behövde röjas bort, utan eleverna har ägnat sig åt slutstädning efter hela vårt långa äventyr. Det har skrubbats och fejats i varenda liten vrå, ibland med hjälp av både tandborste och dito -petare!

Eftersom eleverna varit så noggranna från början klarade de städuppdraget galant och redan klockan halv fyra var allting klart och hela båten skinande ren! Tack var det fick de ytterligare några timmar i land, vilket kändes väldigt skönt med tanke på morgondagens stundande hemresa och allt stillasittande som den kommer att föra med sig. Jag tror dock att alla nu är lika taggade som jag på att få komma hem. Därför vill jag härmed passa på att tacka för lånet av era fina ungdomar. Det har varit en ynnest att få tillbringa de senaste sju veckorna tillsammans med dem!

KiKi Åstrand

utbildningsledare