Tillbaka ombord

Efter knappt tre månader i land tog jag, KiKi Åstrand, i går över DOS-uppdraget från min kollega Alice. Sedan dess har jag alltså hunnit tillbringa nästan två dagar tillsammans med eleverna, varav ett drygt dygn till sjöss.

Vi avgick nämligen i går eftermiddag och njöt verkligen av den lugna inledningen på detta sista sjöben. Efter hand började det emellertid blåsa alltmer och idag seglar vi på med god fart, drygt 11 knop lär det visst ha blivit som mest.

Med en sådan hastighet gäller det förstås att skynda på med studierna, så att vi hinner med det vi skall innan ankomst till Frankrike. Därför har vi idag ägnat oss åt både svenska och historia utöver den sedvanliga utvärderingen av Belfast som besökshamn.

Personligen har jag också haft en hel del att lära sedan jag kom ombord. Trots min korta bortavaro har man nämligen hunnit byta ut både den fysiska DOS-datorn och hela det lokala nätverket, inklusive Wi-Fi och samtliga lösenord. Detta är en stor utmaning för en så icke-digital person som undertecknad och innebär att ni där hemma troligen redan fått vänta på nya instagram-inlägg med mera. Men som vanligt gäller förstås att övning ger färdighet!

En sak som jag dock är väl förtrogen med, är min egen vetenskapliga undersökning av lokala bakverk i Gunillas olika besökshamnar. För att inte försumma dessa studier försåg jag mig innan avresan med tillräckligt med material för att klara överfarten till Frankrike. Dagens studieobjekt var en så kallad ”Apple & Cream Turnover” bestående av en cirka 15 x 15 cm tung, mördegsaktig wienerbrödsdeg, vikt som en trekant och fylld med tjock smörkrämsliknande ”grädde” tillsammans med en syrlig äpplekräm. Hela skapelsen var relativt mättsam men inte helt oäven och det skadar inte att den bara fanns i två-pack, så att jag kan undersöka saken ännu närmare i morgon!

KiKi Åstrand

utbildningsledare