Utbildningsledarens rapport den 22 december 2021

Mot Funchal

De senaste dagarna har präglats av fort men fel. Vi har haft bra med vind och hög fart, men tyvärr inte mot Madeira. Men det är det man har att förhålla sig efter på ett segelfartyg. Ibland går det fort men åt fel håll.

Den myckna vinden har även bidragit till ganska mycket vågor som i sin tur haft viss negativ inverkan på elevernas mående. De lektioner som varit inplanerade har varit sparskrapat besökta och några av arbetsvakterna har lidit hårt av manfall. Till detta håller någon form av förkylning på att leka viskleken ombord. Men över lag är stämningen god även om önskan att komma iland på sina håll är hyffsat stor.

Jag kan inget annat än känna sympati dock. Att dels jobba hårt fyra timmar för att därefter försöka fokusera i ett rum utan fönster, där att över huvud taget gå en sträcka på fem meter utan att ramla ihop är projekt, är betydligt jobbigare än man kanske först anar. Bara gungandet gör en ordentligt trött utan att behöva anstränga sig. Själv sov jag tolv timmar på ett bräde i natt vilket är någon form av rekord. Fast det räknas ju inte eftersom jag är gungdopad.

Dock har det mojnat lite under dagen och vågorna dämpat sig så jag har gott hopp om de sista dagarna på sjöbenet, även om det fortfarande är oklart hur många de är. Planen är i alla fall att vi firar ”julafton” dagen efter ankomst till Funchal, när det än inträffar. Eleverna har satt ihop ett gediget schema så istället för en jul som vanligt blir det en jul utöver det vanliga. Men det är som sagt några dagar bort.

Over and out…

Johan, utbildningsledare