Vart vindarna bär

Som ni säkert förstår är det ett omväxlande jobb att arbeta som dos på T/S Gunilla, man är med lite överallt och ingenstans känns det som.

Jag försöker lära mig så mycket som möjligt om vårt skolskepp och finnas där eleverna är men samtidigt är jag ju anställd för att sköta undervisningen så en hel del tid spenderas i min lilla doshytt med näsan i datorn när eleverna är upptagna med sitt. Men vad gör man med datorn tänker ni? Jo det finns en hel del uppgifter som ska laddas ner och sedan laddas upp på vårt intranät ”Bryggan” där eleverna kommer åt sina reseuppgifter utan att ha internetuppkoppling. Ja just det, internetuppkoppling är en annan spännande uppgift i mitt arbete då det finns relativt lite av den varan. Just nu har vi inte ens lyckats få in alla elever på nätet då lösenord och annat verkar strula. Sedan skrivs det bloggar till höger och vänster och det är också lättare sagt än gjort då man oftast får jaga eleverna och sedan försöka förklara hur och var och när de ska laddas upp. Ja alltså på Bryggan ska de ligga.

Men men, när allt kommer kring brukar det mesta lösa sig till sist, och vad är lite internetuppkoppling eller en skoluppgift som råkar hamna någonstans där den inte skulle vara, när vi får vara med om allt det här som faktiskt Gunilla erbjuder. Idag kastar vi loss och lämnar hamnen i Las Palmas för att se vart vindarna bär, ja den som seglar får helt enkelt se.

/Victoria O’Donnell