Bo på Öckerö

Den som blir elev på Öckerö seglande gymnasieskola och som inte kan pendla varje dag kan välja att bo på någon av kommunens öar. Det är gång- eller cykelavstånd till skolan var du än väljer att bosätta dig. Öckerö, Hönö, Hälsö och Fotö har fast förbindelse via broar.

Boendet för skolans elever ordnas helt av elev och förälder i kontakt med uthyrare. Det är enkelt att hitta och söka bostad tex via grupper på facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Ett tips är att kolla med äldre elever på skolan.

Vi vill betona vikten av ett kontrakt och att både hyresvärdar och hyresgäster är tydliga med vad man förväntar sig av varandra och vilka regler som gäller för boendet. Vi ser gärna att elevernas föräldrar finns med i processen och tar sin del av ansvaret, åtminstone så länge eleven är under 18 år.

Här finns ett enkelt förslag Pdf, 37.5 kB. på hur ett hyreskontrakt kan se ut. Tänk gärna igenom hur det ska fungera - både för hyresgäst som hyresvärd. Vad gör ni om något händer? Skall det erläggas en dispositionsavgift? Inget hindrar naturligtvis att hyresvärden eller hyresgästen frågar efter referenser från någon man känner förtroende för innan kontrakt skrivs.

Ibland sker uthyrning endast för den tid då eleverna vistas på skolan, ibland får eleven behålla bostaden utan kostnad under resor och praktik då kostnad utgår för boendet ombord på Gunilla. Uthyrarna är oftast väl medvetna om seglingarnas upplägg men försäkra er ordentligt om vad och vilka datum som skall gälla.