Skolskeppet T/S Gunilla

T/S Gunilla med hemmahamn Öckerö är ett av Sveriges största seglande fartyg. Riggad som tremastad bark används T/S Gunilla under större delen av året för att segla med elever från skolans tre olika program. Varje år besöker fartyget länder i exempelvis Europa, Syd- och Nordamerika samt runtom i Karibien.

Mönstrad ombord

Under din gymnasietid kan du beroende på vilket program du läser behöva mönstra på vårt fartyg T/S Gunilla. Hur många seglingar du gör och när under läsåret du seglar beror på vilket program du går. Varje segling är cirka två månader och du kan få mönstra på och av i olika delar av världen beroende på var Gunilla befinner sig. Skolan bekostar resor till och från fartyget.

Läs mer här

Bloggar från T/S Gunilla

När T/S Gunilla är ute på resor har eleverna i uppdrag att skriva loggbok under resans gång. Här publiceras loggböcker på svenska, engelska och andra språk som gör det möjligt för oss härhemma och andra ute i världen att läsa om resorna. Nedan hittar du de senaste inläggen.

Till bloggarna Öppnas i nytt fönster.

Fartyget T/S Gunilla

T/S Gunilla med hemmahamn Öckerö är ett av Sveriges största seglande fartyg. Riggad som tremastad bark med bekväm inredning och modern utrustning är T/S Gunilla under större delen av året uthyrd till Öckerö seglande gymnasieskola och seglar då med elever från tre olika program. Varje år besöker fartyget länder i Europa, Syd- och Nordamerika samt Karibien.

Mer om T/S Gunilla Öppnas i nytt fönster.

Karta med position

Se var T/S Gunilla befinner sig just nu genom tjänsten marinetraffic.com

Bilder från T/S Gunilla

Följ oss på instagram. Där läggs dagligen bilder upp från livet ombord.

#instagunilla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Leva och arbeta ombord

Var beredd på att livet ombord är hårt arbete med segling, underhåll eller städning. Du förväntas arbeta och klättra i riggen, naturligtvis med sele på ett säkert sätt. Att arbeta och sova på olika tider på dygnet är förstås också påfrestande.

Mer om livet ombord här Öppnas i nytt fönster.