Om skolan

På Öckerö seglande gymnasieskola har vi havet som klassrum. Skolan grundades 1999 och har alltså funnits i mer än 20 år. Idag går här 300 elever.

Vi inspireras och använder oss av havet på olika sätt i våra program:

• Samhällsvetenskapsprogrammet "med världen som klassrum"
  • Naturvetenskapliga programmet "med havet som klassrum"
  • Sjöfartsutbildningen, inriktning däck eller maskin "med havet som arbetsplats"
  • Marinteknikutbildningen "den blå näringen"

Eleverna på samhälls- och naturprogrammet samt sjöfartsutbildning med inriktning däck seglar på vårt eget skolskepp T/S Gunilla. Seglingarna tar eleverna till olika länder på båda sidor av Atlanten. Eleverna på sjöfartsutbildningens maskininriktning gör APL på andra fartyg som bunkerbåtar, tankfartyg, isbrytare och fartyg inom handelsflottan. Marinteknikerna genomför sin praktik på lokala båtvarv.

På Öckerö seglande gymnasieskola erbjuder vi en krävande utbildning i ett tillåtande klimat. Vi har verklighetsförankrad undervisning oavsett om eleverna tillbringar delar av sin tid på T/S Gunilla eller på APL inom sjöfarten.

Varför segla?

Skolan har en pedagogisk tanke som grundar sig i att om teoretiska kunskaper varvas med praktiska erfarenheter ökar förståelsen för det du lär dig. Erfarenheter och upplevelser i hamnar och ombord använder vi i undervisningen för att befästa kunskapen och ge den ett sammanhang att bygga vidare på. Unikt med skolan är även hur eleverna tränas i samarbete och interaktion i arbetet ombord och får med sig kunskaper om både konflikthantering och problemlösning.

Här finns vi

Skolan finns i Öckerö kommun och ligger bara några meter från sundet utanför Björnhuvudet på Öckerös östra sida. Du tar dig snabbt till skolan med direktbuss 290 från Nils Ericsson-terminalen eller från Järntoget. Vägbeskrivning på Öckerö. Pdf, 384.3 kB.

Frågor

Har du frågor är du välkommen att kontakta någon av oss som arbetar här. Söker hit gör du via Gymnasieintagningen i Göteborg - Indra2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Följ oss i sociala medier!

Följ oss på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Instagram #ockeroseglandegymnasieskola #ts_gunilla_skolskepp.

Välkommen till vår skola!