Ännu en dag till havs

Nu har vi seglat i fyra dagar. Fyra dagar med bara vatten så långt ögat kan se. Man trodde att det skulle märkas att det var utanför Atlanten vi seglade. Det är ju ändå Atlanten.

Men nej. Det är bara ett stort hav som aldrig verka vilja ta slut. Tiden har dock flutit på snabbt och nu är det bara två dagar kvar.

Att kämpa sig upp varje morgon klockan 04:00 efter purrningen och arbeta till 08:00 har blivit svårare var dag. Livslusten liksom rinner ifrån dig och du skulle inget hellre än att vilja ligga kvar i din koj. Denna dag däremot hade några trevliga överraskningar. När man tog steget ut från svalen till däck möttes man med synen av totalt bäckmörker och kyliga starka vindar. Men glädjen skulle sprida sig snabbt och energi till vakten kom som ett blixtnedslag. Mitt i vakten fick vi en supervacker soluppgång. Efter det flöt vakten på och sedan var det dags för vaktbyte.

När vaktbytet var klart väntade den efterlängtade kojen för att krypa ner i och drömma sig bort. Efter några få men välbehövliga timmars sömn fick man kliva upp ur kojen för de kanske mindre efterlängtade lektionerna, men som även dessa var mycket välbehövliga. Mitt i lektionernas stund kom backisarna ner och sa att det var pannkakor till fika, vilket därefter fick en att bli motiverad till att fortsätta plugga in i det sista. Precis som allt annat tog även dessa lektioner slut och det var dags för dagens sista vakt från klockan 16:00 till 20:00.

Det som började som en helt vanlig vakt med att brassa storen och fören, fick sin vändning när middagen skulle ta sin plats. Det bjöds på en otroligt god och mör köttbit med ugnsbakade rotfrukter som toppades med en fyllig och smakrik lök-, champion- och pepparsås. Slutligen efter tre portioners påfyllning i magen var det dags för att återgå till de två sista arbetstimmarna. Men när det sjätte glaset slog samlade Soraya upp alla inom vakten för att sätta oss på akterdäck för att läsa ur den gamla sjöfararboken. Det var ett lustigt men väldigt mysigt avslut på en mycket bra vakt.

Dagen har rullat på, snart är det dags för vakt igen och en ny dag har startat. Helt plötsligt har vi varit ute i fem dagar och det återstår enbart två sjöben kvar på hela resan. Om man bortser vissa dagar och det fortsätter att vara liknande dagar så det känns att tiden går snabbt kanske det inte är så illa som det ibland känns. Vi fortsätter att knega på de sju haven och ni där hemma får ha det superbra. Se nu till att det inte blir ett tredje världskrig, lite småjobbigt att komma hem till.

Philip Lundh, Sab 2023