Ännu en helt vanlig och härlig dag på havet

Idag var det som vilken annan dag på havet. Midskepps hade vakt 4-8, styrbort 8-12, barbord 12-4 och så vidare. På förmiddagen var det ganska fint väder, solen tittade fram lite då och då.

Styrbord hade turen med sig och fick sätta flera segel då vinden äntligen vände under förmiddagen. På 8-12 vakten så är det mestadels underhållsarbete som görs men idag fanns det inte så mycket att göra där, istället fick vi börja eller fortsätta på våra egna riggpåsar. Vi gör dem av gamla segel så tyget är väldigt tjockt. Därför måste man använda en seglarhandske när man ska sticka igenom nålen.

Efter en 4h vakt som kändes som 30 min så var det dags för lunch. Idag blev det restfest. Fried rice eller chili con carne. Båda var mycket uppskattade av båten. Personligen tycker jag om att klämma in en liten tupplur innan lektionen som börjar 13.15 och håller på tills vakten börjar. Tyvärr är vi, styrbord, den vakten som missar filmkvällarna på detta sjöbenet. Friz har många filmer vilket är dunder när man är i hamn.

På denna dagen fokuserade vi på våran historiapodd om Solander, färdigställa vårt släktträd från strandexusionen och påbörja kemilabrapporten. Det är mycket som ska göras. Tack och lov är vågorna inte så brutala för tillfället. I början på denna sjöbenet gick det en hel del dyningar och vi hade lite sjösjuka igen på båten. Inklusive mig. Sjösjuka och pluggande går inte riktigt hand i hand, men det är bara att ta sig igenom det.

Under barbord vakt så sattes lite segel men mestadels av tiden spenderades till underhållsarbete på båten. Till middag blev det ugnsbakad falukorv med potatismos. En favorit och det var härligt med mat som påminde om hemma. Sedan klämdes lite pluggande in för naturarna och sedan var det dags för vakt för styrbord vid 20.00. Midskepps hade otur under deras vakt då vinden vände igen och alla segel fick bärgas. Ännu en gång överlämnade midskepps ett däck fullt med tampar på däck, men några riktigt schyssta stannade kvar och hjälpte till med att kvajla upp. Styrbord fick beslå i stort sett alla segel. Inget vi klagar på då det är bland det roligaste på båten. Jag och Elise var i förpiken och beslog och då kom en val precis under oss, så pass nära att vi fick vattenstänk av den. Riktigt häftigt.

Sedan gjordes den dagliga städningen av elev- och befäl inredningen. Det är ganska stor skillnad från första resan nu när alla vet från början vad som ska göras och kan ta eget initiativ med städningen. Ture, våran vaktledare, godkände och sedan blev det fika. Vilgot och Mea hade kämpat hårt och fått till riktigt bra pannkakor. Styrbords vakt avslutades med lite allsång på poppen. Det finns flera häften med goa låtar som Ture kunde spela på gitarr och vi andra hängde med. Även denna natten var hyfsat stjärnklar och månen som en glödlampa på himlen. Extremt fin.

/Charlize i Styrbord