Äntligen tillbaka!

Som vi har väntat och längtat. Äntligen är vi tillbaka på Gunilla! En dag fylld av hårt arbete, många oväntade nyheter och massa skratt.

Alarmet ringde 04.30 men trots den tidiga klockan kändes det lätt att gå upp. Efter att ha packat det sista och tagit på mig arbetskläder satte jag mig i bilen och började bege mig mot Öckerö. Det kändes nästan lite konstigt att se alla igen efter 2 veckor ifrån varandra. Efter att ha sagt hejdå till våra föräldrar var det dags för den första uppställningen som som vanligt var fylld med massa information. Vi fick bland annat veta att båten inte riktigt är klar och att vi därför kommer åka om några dagar vilket är lite synd men förhoppningsvis är det klart snart. Vi träffade även befälen för första gången och alla är superhärliga.

Efter uppställningen var det direkt på familisering och jobb. Innan vi väl började var jag nästan lite nervös då det kändes som att jag skulle ha glömt av det mesta men allt kom tillbaka förvånansvärt fort. Arbetsdagen flöt på och vi fick göra allt från att klättra i riggen, packa in proviant och jobba på däck. När arbetsdagen väl var slut åt vi en supergod köttfärssås. Kockarna är verkligen jätteduktiga och jag tror att vi kommer få underbar mat oavsett kommande sjösjuka.

Just nu är det lite oklart om hur och när vi kommer kunna komma iväg. För tillfället har vi varken några toaletter, duschar, vi har ingen Stora mäss och 6 elever saknar hytter och kojer. När vi skulle lägga oss på kvällen blev det därför lite förvirring om vart alla skulle sova och det slutade med att det nu sover 2 extra personer i vår koj. Lite trångt men vad är det man säger, finns det hjärterum finns det stjärterum.

Trots att situationen inte riktigt var som vi trodde känns det ändå kul att vara tillbaka ombord. Förhoppningsvis kommer vi kunna komma iväg så snart som möjligt och trots att resan kommer vara kall tror jag den kommer bli helt fantastisk.

Iza Magnusson, SA2023