Bonus

Till sjöss börjar den officiella dagen vid midnatt för en person med 12 - 4 vakten. Rondman som i vanlig ordning knackar på dörren och ger den dagliga väderprognosen som sedan följs av hur många lager kläder som rekommenderas att bära.

Just denna nattvakt skulle jag stå post vilket innebar två underställ, dubbla strumpor, tjocktröja och seglarställ för att överleva den fyra timmar långa vakten. Man får inte glömma mössa, vantar och halsduken, helst virar man halsduken runt huvud och nacke tills man känner sig aningen otymplig, men varm. Efter att den viktiga selen och flytvästen slängts på kände jag mig som en knappt rörlig boll av kläder, men det är bara att bege sig ut på däck för vaktavlösningen. Som post roterar tre personer mellan tre stationer: rorgängaren som håller rodret och styr fartyget, livbojsvakten som har koll på vart alla i vakten befinner sig och utkiket som kollar ut över havet efter exempelvis andra fartyg eller bojar. Varje halvtimme roterar posterna och man slår glas.

Efter första glaset skulle jag stå utkik. Några minuter av endast hav och berg i sikte gick, men sedan fick jag syn på ett fartyg och gick iväg för att rapportera min upptäckt till andre styrman. På väg upp till backen igen blev jag välkomnad av ett stort vitt moln av vatten som kom mot mig i väldans fart. Vi fick som utkik en skur lite där och då, minst sagt blev vi alla tre lite blöta. Men efter ca halva vakten fick utkiken stå på halvdäck istället på grund av det vilda vädret.

Tillslut slogs det 8 glas och vakten var slut. Då var det dags att sova igen och när vi sedan vaknade igen runt halv 11 var vi framme i Reykjavik. En fin utsikt över berg och färgglada hus bemötte oss när vi gick upp på däck för uppställningen.

Lunch serverades vid 12 och efter det gick jag med ett gäng kompisar i land för att utforska staden. Vi hann ta en fika och kolla runt i några butiker innan vi skulle vara tillbaka på skeppet vid 15.00 igen. När vi kommit tillbaka till skeppet skulle alla naturelever gå till en strand och utföra en strandexkursion för en uppgift i marinbiologin. Promenaden till stranden kändes som den tog timmar men i verkligheten tog det väl sådär 20 minuter. Väl där upptäckte vi att det kryllade av tång, havstulpaner, mini musslor och grönalg på stenarna. Men i vattnet och i sanden var det näst intill tomt.

Efter strandexkursionen gick jag och några andra till en vietnamesisk restaurang och åt middag. Jag åt en god nudelsoppa, Pho, men hällde i för mycket siracha, så där satt jag och kämpade för mitt liv under resten av måltiden. Sedan gick vi runt i stan en stund till innan vi rörde oss mot våran favorit mataffär, BONUS! På bonus införskaffade vi oss lite proviant till morgondagens långa bussutflykt.

Dagen lider mot sitt slut och här sitter jag i bekvämligheten av min koj och skriver detta inlägg. Snart är det dags att sova och ladda upp mig för nya äventyr imorgon, godnatt :).

Agnes Lust