Buss, Buss, Buss

Dagen började med att vi blev väckta en halvtimme tidigare för att hinna med bussen som skulle ta oss runt i Normandie.Vår första hållplats var Bayeux där vi började med att gå in i dess vackra katedral, med fönster som var färgglada konstverk och en gothisk arkitektur, vilket vårt befäl berättade. Det vi egentligen stannade för i den mysiga staden var att se Bayeux-tapeten, vilket är en väv med historien av Slaget i Hastings broderat på.

Trots att personalen förklarade att väven var 78 m lång så blev jag fortfarande förvånad när väven aldrig tog slut. De broderade hästarna och båtarna på den historiska väven var det som imponerade mig mest. Det bästa med stoppet i Bayeux var att strosa runt på gatorna, trots att de var väldigt tomma som förväntat en söndagsmorgon. Den första öppna affären vi hittade var ett café, med en sommarhimmel omringat av rosor. Bageriets bakelser och cappuccino var dock mycket mer minnesvärda än dess tak.

Sedan började den jobbigare men viktigare delen av vår busstur, att se Omaha-stranden, den amerikanska krigsbegravningen och den tyska krigsbegravningen. Den stora skillnaden mellan de två minnesplatserna var känsloväckande men inte överraskande.

På vägen hem till kära Gunilla igen hade vi elever på bussen och chauffören lite kommunikationsproblem. Chauffören kunde bara franska och resten av oss kunde inte någon franska, det blev lite av ett hinder när vi försökte be honom släppa av halva elevskaran i centrum påväg till båten. Hamnplatserna Gunilla har i olika hamnar brukar vara i närheten av centrum men i denna hamn fanns en bro som var en meter för låg som stoppade oss från att komma in i staden. Det var därför alla elever på frivakt desperat gärna ville att bussen skulle stanna i centrum, så att vi skulle slippa beställa taxis. Efter flera misslyckade försök från föredetta franska elever stannade bussen vid Gunillas kaj. Men tack vare båtens franska bås, personen som är ansvarig för underhåll, åkte jag och resterande frivakt med buss in i staden.

Kvällen inne i staden blev väldigt mysig med en promenad genom en trädgård, väldigt små sushirullar, twixglass och en stressig uberbeställning omringade av råttor.

Astrid i babord