Dags att lämna!

Efter två veckor bestående av fina vandringar, bra restauranger och roliga aktiviteter har vi upptäckt mycket av den afrikanska ögruppen Kap Verde. De tre öarna vi besökt har skiljt sig åt och bidragit med diverse minnesvärda upplevelser. Nu var dagen äntligen kommen och det
var dags för oss att lämna våran hamnplats i den mysiga staden Mindelo.

Klockan 07:00 på morgonen blev vi purrade för frukost och uppställning i vanlig ordning. Därefter var det Styrbord, mitt vaktlag, som tillsammans med ett antal frivilliga fick ta hand om förberedelser, samt den första seglingen. Själv blev jag ”backis” och spenderade tiden i byssan där vi fick servera mat till alla ombord. Det gungade mycket och märktes tydligt att vi har haft stabil
mark under fötterna lite för länge. Jag och vad som kändes som majoriteten av de andra eleverna
blev sjösjuka, även vi som klarat oss under tidigare sjöben.

Fyra timmar senare var det äntligen dags för frivakt. Midskepps, nästa vaktlag, tog över arbetet och då
den första dagen på sjöbenet alltid är lektionsfri så hade vi nu 8 lugna timmar att se fram emot. De nya backisarna serverade oss en god lunch innan näst intill alla somnade i sina kojar. Jag och många andra behövde ta piller mot sjösjukan idag vilket förutom att dämpa illamåendet även gjorde oss extremt trötta. Man kan nästan säga att dagen har gått ut på att sova.

Framåt eftermiddagen vaknade vi i min hytt av en hög larmsignal som tjöt över hela båten och det var dags för övning. Jag vet fortfarande inte om vi hade missat någon information eller om det faktiskt var oförberett, men snabbt hoppade vi iallafall upp på däck för att delta. Ståendes i våra livflottegrupper på halvdäck skickade vi ut de orangea flytvästarna till varandra och repeterade hur vi ska agera i en nödsituation. Det gick snabbt och effektivt då vi tränat på detta förut.

Kvällen spenderade jag på backen, elevernas yta på däck, där jag fick leka frisör och klippa håret på två av mina kompisar. Vi såg även ett flertal delfiner simma nedanför klyvarbommen i solnedgången vilken var väldigt kul. Klockan 20:00 var det dags för vakt igen och arbetet i byssan var mycket lugnt. Jag och Vera började med att städa durken, för att sedan laga den omtyckta nattagröten till de andra i Styrbord. Trots många timmar vila under dagen så var det skönt att få gå och lägga sig vid midnatt igen. Godnatt!

//Alicia Henning

Styrbord