En annorlunda men fantastisk jul

Julafton var för dom flesta ombord en blandning av hemlängtan och fantastisk julkänsla precis som kapten hade förutspått. Oavsett det varma vädret fick vi under dagen till en riktig julstämning ombord.

Det började redan igår kväll med pepparkaksbakande och julmusik. På morgonen purrades vi med julmusik och vakten spenderades med lekar, högläsning och julmusik i stället för det vanliga underhållsarbetet. För att alla under dagen skulle få ta en del av firandet bytes både poster och backisar av så att i stället för att stå i fyra timmar fick man stå i bara en och en halv och på så sätt delta i alla aktiviteter. När det var större aktiviteter blev alla avbytta av befälen för att kunna delta. Till lunch blev det risgryngröt och sedan påbörjades eftermiddagen med en julklappslek. Spelet gick ut på att man slog med en tärning och fick byta paket med andra på sitt bord eller flytta till ett annat bord. Sedan öppnades paketen och vi körde en omgång till. Dom mest värdefulla presenterna var godis vilket alla har haft brist på de senaste dagarna. Vi körde ”barnvarianten” så att alla skulle få en present var och att ingen skulle vara utan. Det blev ett väldigt liv i stora mässen när alla tävlade om den bästa presenten. Eftermiddagen fortsatte med en uppspelning av Tjuren Ferdinand, Robin Hood och lady och lufsen som pjäser av de tre vakterna. Det blev moderna tolkningar och en riktigt rolig föreställning. Vid klockan fem serverades julbord gjort av våra fantastiska kockar på däck. Det fanns all den traditionella maten. Jansons frestelse, köttbullar, prinskorv, vörtbröd och flera olika sorters sill. För att förhindra kaos fick man gå in genom en dörr i byssan och sedan förbi till en uppdukad buffé i lilla mässen och sedan ut på däck igen genom den stora dörren. Jag tror att alla ombord kan hålla med om att det var väldigt gott. Speciellt köttbullarna var magiska! Kl 7 var det dags att titta på den riktiga kalle anka. Stordäck hade blivit dekorerat med ljusslingor, julgranskulor och färgglada ljus. Vi sträckte upp seglet apan och satte upp en projektor. Det blev en gammal kalle anka med inslag från nalle puh och lejonkungen eftersom den såklart hade behövt bli nedladdad innan vi seglade i väg för en månad sedan. Det finns ingen uppkoppling för att kolla på kalle anka på atlanten. Till sist kom tomten med julklappar till oss alla. Vi hade alla ombord fått en person att köpa till så att alla fick en present av ungefär samma värde. Det blev en annorlunda men fantastisk jul tillslut.

God jul!

Ingrid Rossander