En äventyrlig dag i Las Palmas

Klockan 06.53 blev jag purrad (väckt) av Alwa som hade vakt och i uppgift att purra alla sovande elever. Jag hade varit landgångsvakt kvällen innan, senare än läggningstiden, vilket gjorde att jag inte hade fått så mycket sömn.

Jag var ganska trött men tog mig upp ur sängen till slut. Jag gjorde mig i ordning med smink direkt när jag vaknade eftersom vi senare på dagen skulle på utflykt och upptäcka Las Palmas.

När jag kom ut till frukosten, som serverades klockan 07.15, så satt alla redan där. Vi fick äta mackor, yoghurt, apelsiner och havregrynsgröt, jag tog som vanligt havregrynsgröt med mjölk, kanel och socker. Jag fick äta frukosten rätt så snabbt för att jag hade blivit lite sen.

Efter frukosten hade vi uppställning klockan 07.55 på däck. Som jag nämnde tidigare så hade jag haft vakt dagen innan vilket betyder att nu också skulle hissa den svenska flaggan på båten. När Sara hade slagit åtta glas (ringt åtta gånger i klockan) så började jag att hissa flaggan med hjälp av min vaktledare Tage. Senare på uppställningen fick vi en massa information om hur dagen skulle se ut. Bland annat berättade vår lärare Victoria att vi hade fritid till klockan 10.00 då vi har fika, och sen skulle vi på utflykten. Några hytter hade också fått kritik för att det var stökigt inne hos dem, så under hela halvtimmen efter uppställningen så städade vi vår hytt.

Jag tog det lugnt ända fram tills vi skulle lämna båten. Vi gick i sex olika grupper med ungefär 7 personer i varje grupp. Vi fick ett papper med oss med olika platser i norra delen av Las Palmas som vi skulle besöka och ta kort på. Det började med att vi fick gå i en timma för att hitta det första stället som var en stor känd gata. På vägen dit gick vi förbi en julmarknad som hade flera olika saker man kunde göra. Man kunde till exempel köpa en fruitbowl med många färska frukter, eller så kunde man kolla på en clown som staplade stolar på sitt huvud och dansade till knasig musik. Vi fortsatte vandra vidare och efter 1–2 timmar hade vi till slut bockat av alla saker på listan förutom en. Alla i gruppen var hungriga och vi hamnade till sist på en restaurang där alla andra grupper satt. Vissa åt pizza, vissa åt hamburgare men jag var väldigt sugen på pasta carbonara och lyckligtvis fanns den på menyn. Men till min besvikelse hade dem gjort väldigt mycket fel i maträtten så det blev till slut inte värt pengarna.

Efter lunchen hade vi matkoma och orkade inte gå ytterligare en timme tillbaka, så istället valde vi att ta bussen. Alla var väldigt varma och mycket sugna på att bada så därför hoppade vi av bussen när vi hade kommit till stranden. Vi hade kommit till en surfstrand där vågorna var lite högre än på den vanliga stranden. Det var väldigt kul att bada i vågorna och senare byggde vi också ett sandslott som var den sista punkten på listan som vi skulle göra. Vi mötte också upp andra grupper som var och badade på samma strand. Där låg vi och solade en liten stund fram tills det var dags att gå hem. Vi stannade på ”Superdino” som är motsvarande Coop eller ICA i Sverige och köpte en massa godis och snacks för vår första sjöben till El Hierro måndagen den 18/12.

Klockan 18 var det middag igen på båten och jag passade på att lämna alla mina saker som jag hade köpt. Efter middagen så var det ett gäng som gick iland igen och jag följde med dem. Vi gick till stranden och satt och pratade och njöt av det varma vädret. För vissa var detta siste kvällen utanför båten i Las Palmas, men jag hade ytterligare en till dag där jag kunde gå runt och njuta av de mysiga gatorna och små butikerna. Jag kom hem vid ungefär 21.20 och var väldigt trött efter den långa dagen så jag gick och lade mig direkt när jag kom tillbaka.

Vera Klingberg