En dag i livet som landgångsvakt

Prick 07:00 knackade det på hyttdörren. Lampan tändes och frukosten var redo så det var bara att stiga upp och sätta på sig kläderna. Idag var jag landgångs vakt vilket betyder att jag ska sitta vid landgången i tio timmar.

Detta gör man för att se till att ingen fripassagerare kommer på och för att hålla koll på vilka som lämnar båten. Det kan bli ganska långtråkigt efter en stund men som tur gör man detta två och två vilket gör det lite roligare. Idag satt jag och min vaktkompis Agnes från 08:00 till 18:00. Det brukar vara ett ganska lungt jobb men idag hade vi gäster så dagen gick snabbare än vanligt.

Idag var det vår näst sista heldag i Reykjavik och min vakt, midskepps, hade vakt. När man har vakt så får man olika uppgifter som man ska göra under vakten. Idag var min uppgift att vara landgångs vakt. Landgångs vakten startar prick klockan 08.00 efter uppställning på stordäck. När man är landgångs vakt har man också i uppgift att gå ronder på båten. Detta innebär att man ska gå runt på båten och kontrollera så att inget luktar bränt eller låter konstigt. Man ska även gå ner i maskinrummet och kolla så alla maskiner fungerar som de ska. Detta skriver man sedan upp på ett formulär var fjärde timme.

Efter jag hade gått den första ronden återgick jag till att sitta vid landgången. När man är landgångs vakt har man också i uppgift att svara på frågor som människor som går förbi frågar. Båten ligger ganska centralt i Reykjavik och därför kommer det mycket folk som vill veta var vi kommer ifrån och vart vi ska.

Det speciella för denna dagen var att sjöfarts eleverna åkte till en sjöfartsskola här på Island. De tog sedan med de isländska eleverna till båten för en rundtur av båten. Detta gjorde att det blev lite mer liv på båten och som landgångs vakt blev det lite roligare eftersom det kom mycket folk som frågade om båten och om skolan. Efter att de hade varit på båten i ungefär en timme var det tid för dem att gå hemåt och tid för oss att äta middag. Efter middagen var jag klar som landgångs vakt för dagen och mina vaktkompisar tog över. Men dagen var inte helt klar ännu för att vi hade även lite skolarbete att genomföra. Vi har en kemi uppgift där man ska ta lite prover på saltvattnet som t.ex pH-värdet och salthalten. Detta tog sin lilla stund men tillslut blev vi klara. När vi var klara gick jag och la mig i en timme innan jag skulle upp igen på landgångs vakt igen i två timmar till. När de timmarna var klara kunde jag äntligen gå och lägga mig för natten.

Det har varit en bra men lång dag men jag ser fram emot en vaktfri dag imorgon.

Ella Berndtson