En dag med Midskepps på 8–12 vakten

”God morgon, god morgon hör fåglar sjunga glatt. God morgon, god morgon i kör” Nelly och Olivia kommer sjungandes in i hytten, klockan är 07.00 och det är snart dags för vakt. Ännu en dag till sjöss ligger framför oss, somliga har börjat tröttna nu och vill komma in till hamn, själv vill jag segla så länge som möjligt. Här på Gunnis lever jag mitt bästa liv.

Jag går upp ur sängen, tar på mig det första jag ser och vinglar mig sedan fram genom elevkorridoren och upp till lilla mässen för att äta frukost. När man blir purrad för vakt här på Gunnis är man alltid lite dåsig den första halvtimman, det är som om man går i sömnen. Plötsligt blir man utskickad på däck för uppställning och då får man allt vakna till. På däck möts vi av strålande sol, en varm bris och vår underbara vaktledare Johanne. Inte så illa va? Väl på uppställningen säger Ulf några väl valda ord, livbojsvakten slår glas och sedan drar vakten igång.

Jag är post idag så vakten lär inte bli händelserik men mot all förmodan så ropar Johanne på mig, vi ska bärga röjlarna och sedan halsa om och arbetsstyrkan behöver all hjälp dom kan få. Det är så häftigt när vi gör seglingsmanövrar med Gunnis för det kräver att alla har fullt fokus, tar i allt vad dom orkar och framförallt lyssnar till varandra. När manövern är genomförd återgår alla till sina arbeten, jag återgår till att vara post och fortsätter med det tills att vakten är slut.

11.55 är det äntligen uppställning och snart dags för styrbordsvakten att ta över. Trots att man har det roligt på vakt är det alltid lika skönt när den tar slut och man får vila kroppen igen. På 8–12 vakten är det alltid lunch direkt efter vakt så efter uppställning går hela vakten i snabb takt in till lilla mässen, vi vet nämligen det idag är potatis och purjolökssoppa till lunch, en stående favorit på båten. Jag äter snabbt upp maten för att hinna duscha innan lektionen, få allt skolarbete gjort och sedan kunna ta en tupplur innan middagen.

Klockan 18 serveras middagen, idag serveras panerad fisk vilket jag har längtat efter i år och dagar så naturligtvis är jag först till bords. Väl på middagen berättar vår käre kapten Hans, att Biograf Gunilla ska slå till igen, det ska bli filmvisning på apans segel till kvällen. Ett rungande ”Ja!” hörs från alla i lilla mässen, film på segel är bland de bästa vi vet och ikväll visas `Hitta Doris`.

Klockan 20.00 är det uppställning för att direkt efter börja förbereda för filmvisning. Popcorn poppas, inredning städas och projektor sätts upp. Vid nio-tiden börjar de andra vakterna komma upp på däck. De lägger sig som en hop med sällskapssjuka sälar på halvdäck, en klassisk Gunilla-teknik för att hålla värmen samtidigt som man har det mysigt. När filmen väl sätts igång vakar en stjärnklar himmel över oss, vinden fyller seglen och det tar inte lång tid förens vågorna har vaggat några till sömns.

Jag tackar för ännu en sagolik kväll här på våran älskade Gunilla!

Maja Holmén, Midskeppsvakten