En härlig dag och en misslyckad räddningsaktion

Dagen började som vanligt. Vi purrades klockan sju och åt frukost som våra fantastiska backisar varit uppe sedan klockan sex och fixat iordning åt oss. Sedan ställde vi upp, slog glas och hissade svenska och portugisiska flaggan. Idag skulle vi lämna Setúbal och sätta kurs mot Spaniens varmaste stad, Sevilla!

Vi i midskepps förberedde Gunilla för avgång och vid nio kom lotsen ombord och vi kastade loss. Elevtrålen sattes upp och kockarna bjöd på linsgryna med cheesy bread till lunch. Efter lunch hade jag och min vakt hamnutvärdering med Erling. Setúbal var en mysig liten stad med fler fina stränder där vi solade och badade en hel del. Setúbal fick högt betyg av alla i vakten!

Plötsligt ringde man-över-bord-larmet och alla rusade upp däck och flera skickades upp i masterna för att hålla utkik, rescue runnern lyftes i med kranen och kapten gav order om att vända fartyget. Alla blickade ut över havet och försökte se vattenmelonen som var dagens övningsobjekt i denna man-över-bord-övning. Tyvärr misslyckades räddningsaktionen och vattenmelonen lämnades åt sitt öde.

Det var en varm dag, helt stilla och stekande sol så när vi ändå låg stilla och hade jetscin i passade vi på att bada i havet. Doppet var svalkande och stämningen var på topp, dessutom bjöds det på nybakade bullar. Strax efter vi börjat puttra fram dök en haj upp, den kände väll doften av smarriga små elever.

Lite historialektion och sen fläskkotlett med potatis och bea. Sen blev det natt och nattvakter!

Det var det hele!

Märta Börjesson, Midskepps