En Julafton som vi sent kommer att glömma

Igår när vår kapten Torben annonserade att på Julafton blir det sovmorgon hördes ett jubel från eleverna. För det ni kanske inte visste är att i hamn väcks vi varje morgon klockan kvart över sju. Så ni kan förstå våran glädje. Som det var sagt purrades vi klockan tio av Lina som sjöng julsånger med gitarren i högsta hugg.

När jag purrades från den efterlängtade sovmorgonen släpade jag mig själv ur kojen och gick upp på däck, det tog mig några minuter innan jag kom på det, idag är det Julafton. Jag kunde nästan inte tro på det, det var både varmt och soligt utomhus. Vart är snön och dem tjocka vinterkläderna?

Det hade gått ett rykte om att det skulle bli risgrynsgröt till frukost så jag gick med rappa steg ner till frukosten. Det allra första jag möttes av när jag kom dit var ett hav av röda luvor och renhorn. Alla var så fina i sina tomteluvor, jultröjor och julgranshattar. Kön var lång och man fick nästan tacklas för att ta sig fram till tomtegröten. En stor tallrik gröt med kanel och socker blev det efter något som känts som en evighet.

När frukosten var slut gjorde jag mig i ordning för dagen och begav mig ut med några kompisar för att gå till närmsta internetuppkoppling. Väl där ringde jag mina föräldrar för att önska dem en god jul. Samtalet blev dock kortvarigt eftersom vi var tvungna att vara tillbaka klockan 13 för Kalle Anka julspelen. Kortfattat gick det ut på att alla vakter valde ut en scen ur Kalle Ankas jul för att sedan spela upp deras tolkning av denna. Min vakt midskepps valde att spela upp en scen ur Ferdinand.

Nästa punkt på dagen var Julbord klockan 16, bordet var fullpackat av prinskorvar, köttbullar, ägghalvor och sill. Runt omkring mig fanns höga skratt, munnar fulla av julmat och högljudliga röster. Till min förvåning fick vi även Julmust till, vilket var högt uppskattat. Därefter kom en filur in med långt vitt skägg, en röd tomteluva och en stor svart säck med massa klappar i, Jultomten hade även hittat till Gunilla. I paketen fanns allt från lösvikts godis till en bumerang och ljuslingor.

När alla var mätta och belåtna efter både julbord och klappar serverades jul fikat. Kockarna hade verkligen överträffat sig själva när jag såg att det fanns choklad tryfflar, lussekatter, knäck, marsipanlängder och jul kolor. Resten av kvällen snackade vi bara och hade det mysigt.

Även om julen inte var hemma detta år som vanligt blev julen lyckad ändå. God jul och gott nytt år!

Kramar,

Alicia Brandt