En kall men rolig dag

Vissa dagar på Gunilla är soliga och varma. Andra är kalla och råa. Idag var det det sistnämnda.

Idag vaknade jag av att rondman purrade oss. Han sa att det var frukost om en kvart, och att det var jättekallt ute. Han uppmanade oss att ta på oss allt vi äger. Jag förstod varför. Till och med i elevinredningen var det frysande kallt. I våran hytt var det runt 14 grader. Jag var varm där jag låg i min säng, och var villig att skippa frukosten för en extra halvtimmes sömn. Jag struntade i att gå upp och somnade i stället om. När det väl var dags för vakt tog jag på mig de varmaste kläderna jag äger.

Väl ute frös jag inte. Detsamma kunde dock inte sägas om posterna, som måste stå stilla i fyra timmar. Under vakten gjorde vi lite allt möjligt, vi brassade, skrapade färg från däck och sydde ett solsegel för att skydda trossarna på navhyttens tak från väder och vind.

På lektionstiden valde jag att göra en av våra engelskauppgifter. Jag slog upp de skannade sidorna vi hade fått på itslearning innan resan, och valde en av de beskrivningar som stod där. Beskrivningen löd: This gorgon is round, thinly branched, and the branches alternate. The mouths, or cells, are placed alternately; these have eight valves, and the polypes have as many claws, and appear on the outside. Jag läste noggrant beskrivningen, och målade en bild utifrån den. Jag blev mycket nöjd med bilden! Det var en röd korall, med spretande armar och små runda utskott med hål och vassa kloliknande strukturer. Korallen hette Bareheaded Gorgon, eller, på latin, Gorgonia Exserta.

När klockan närmade sig åtta igen satte jag på mig mina underställ och mitt seglarställ, och gav mig ut. Det var lika kallt, om inte ännu kallare som förut. Det låg ett tjockt lager dimma över havet, och vinden låg i. Vi inledde vakten med att bärga storseglet, för att sedan gå upp i riggen och beslå det. Som alltid är det väldigt kul att klättra i riggen. Efter det gick vi ner under däck och utförde den dagliga städningen. Inte jättekul, men det måste göras. Till nattfika fick vi dock polarkakor, vilket var väldigt gott! Resten av nattvakten spenderade vi på att bärga storbrammen, och att leka systemlekar. Det var en rolig, men väldigt kall dag!

-Fritz Karlbäck, Babords vakt