En lärorik dag

Idag purrades vi klockan 07.00 som vanligt. Imorgon är det julafton och då får vi sovmorgon till 10.00, vilket jag och alla andra tycker är väldigt skönt. Jag ser fram emot julafton även om jag inte känner någon julkänsla alls, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att vädret är ungefär som en svensk vårdag.

Idag var det Babords tur att ha vakt. Jag var med i arbetsstyrkan och vi övade massor på att klättra i riggen. Först fick vi klättra fritt i ungefär en halvtimme, sedan hade vi teori om Gunilla, såsom hur man seglar och en massa seglingsbegrepp. I början kändes det som att all information åkte in i ena örat och ut genom andra men nu har jag hunnit smälta allt så nu förstår jag och det känns bra att vi ska segla iväg om två dagar (25 december). Vi klättrade också upp i riggen flera gånger för att öva på att beslå seglet. Det är väldigt blandade känslor hos eleverna om riggklättringen. Vissa tycker att det är bland det läskigaste de gjort medan andra tycker att det var bland de roligaste de gjort, jag tycker att det är bland det roligaste jag gjort. Till middag serverades det lax i ugn och det var så gott, även om jag vanligtvis inte är ett stort fan av lax. Sedan på kvällen gick jag och la mig tidigt så att jag skulle orka med mitt vaktpass 00.30.

Emma Foss, Babord