En lugn dag

Idag fick vi en oväntad ledig dag, då vi har stannat i Tanger ytterligare en dag till följd av dåligt väder och storm på Atlanten.

Jag, som fram tills igår morse var inställd på sjövakter, fick en välkomnad ledig dag. Min första plan var att efter uppställningen klockan 8 gå och lägga mig igen och sova tills klockan 10, när det är 10-fika, för att sedan gå ut i Tanger en sista gång.

Denna planen raserade dock ganska fort, när jag istället vaknade klockan 11:15. Jag bestämde mig då för att helt enkelt stanna på Gunilla hela dagen, och för en gångs skull ha en dag fri från några planer. Detta främst då jag ändå inte har några Dirham, Marockos valuta, kvar, och det kändes onödigt att ta ut kontanter sista dagen i hamn. Detta råkar nämligen vara ett land i rak motsats till Sverige, i anseendet att man nästan inte kan köpa någonting utan kontanter.

Dagen spenderades därför istället med att sitta i Stora mässen, måla händerna fulla av henna tillsammans med min hyttkamrat, läsa ikapp i en bok vi har fått i uppgift att läsa för samhällskunskapen, gräva efter en ny bok att läsa bland de skönlitterära böckerna som erbjuds i de till
synes oändliga bokhyllorna i stora mässen, och sedan till sist efter middagen kolla på filmen Aladdin med resten av klassen, innan jag för en gångs skull lade mig tidigt.

Alla dagar i hamn är inte händelserika, ibland tror jag helt enkelt man behöver en dag där planen är att inte ha någon plan, för att inte bli helt galen.

Mathilda BL, Styrbord