En lugn dag i hamn

Efter en intensiv dag med bussutflykt och besök på Röda Korsets flyktingmottagning är det
skönt med lite lugn.

Min vakt, babord, har haft frivakt idag vilket betyder att vi inte har något
arbete att göra på båten och att vi har tid att ha ledigt och att göra skolarbete.
De flesta som hade frivakt gick och badade eller tog bussen till en lite större stad/by. Själv har jag inte gjort så mycket då jag är sjuk. Istället har jag spenderat dagen med att hosta, läsa, sova och hosta lite till. Men förutom hostan har jag haft en bra dag och njutit av atmosfären ombord.

Innan resan var jag lite orolig att jag skulle störa mig på att det skulle vara så mycket folk runt omkring hela tiden men nu tycker jag mest att det är lite mysigt att sitta och lyssna och se vad alla gör. Även om man går upp mitt i natten kan man oftast hitta någon som står och viker tvätt eller går rond. Idag var det ju ganska tomt på båten menmidskeppsvakten var kvar och jobbade med underhållsarbete och snickrade ihop juldekorationer. Idag har jag tittat på när de andra jobbar och imorgon är det min tur. Nu ser jag fram emot att bli frisk och att få se hur man firar jul ombord på Gunilla.

/Sara Arnesson