En ofrivillig dusch!

Denna dagen bjuder på regn, regn och ännu mer regn. Klädvalen var kanske inte de bästa men lite godis löser allt i tuffa tider som detta!

Dagen startade i vanlig ordning med purrning klockan 07:00, sedan frukost och snart därefter uppställning för alla vakterna. Idag var det vår (Midskepps) tur att ha frivakt tillsammans med Babord och självklart ville vi ta chansen i hand och passa på att upptäcka lite mer av Teneriffas livliga stad ”Santa Cruz de Tenerife”. Därför beslöt en del av oss frivaktare att bege oss ut i staden och se oss omkring. Det blev inte riktigt som planerat!

Ett av de större problemen vi har när vi är ute med Gunilla, både på sjön och i hamn, är att göra rätt klädval. Än så länge har alla de väderprognoser vi kollat på visat till 70 % fel alla gånger. Därför hade vi hoppet uppe när det stod att det skulle regna eftersom sannolikheten inte var alldeles för liten att det inte skulle regna. Åtminstånde var det lögnen vi intalade oss själva eftersom vi så gärna ville att det skulle vara soligt och varmt.

När vi tillslut hade gjort upp våra tankar och alla var klara att gå från Gunnis för dagen stod en person med jeans och regnjacka medan vi andra hade hopp och var klädda i klänning, kjol eller shorts med en t-shirt eller hoodie. Vi försvann iväg och hamnade ganska snart på den stora shoppinggatan som ligger ca 100 meter från båten. Vi slank in i en affär som såg rolig ut och kom ut en stund senare med några fynd rikare och pengar fattigare. Det var nu dags att gå till nästa affär. Det var då vi insåg vårt misstag. Ännu en gång hade vi misslyckats med vårt klädval. Inte bara lite utan ganska rejält den här gången.

Först regnade det och vi lyckades undvika det mesta av regnet genom att gå under balkonger. Sedan började det spöregna och vi lyckades inte längre gömma oss från regnet. En stund senare öste regnet ned och vi var vid det här laget genomblöta och iskalla. Vi insåg snabbt hur naiva vi var som inte tog med oss regnjackor trots att alla tre vackra väderprognoser visade precis vad som skulle hända innan det hände. Alla kläder luktade nu surt vatten. Dock hade vi nu fått oss en härlig dusch även om den inte var så frivillig. Trots att vi var frusna som isbitar fortsatte vi desperat leta efter en restaurang som vi kunde äta på. Tillslut hittade vi inte bara en restaurang utan en restaurang med eldbrasor. Precis vad vi behövde. Där fick vi lite att äta och lyckades tina upp några kroppsdelar i alla fall.

Vid det här laget var alla på lite deppigt humör men det är inga problem att lösa för SA2023. Allt du behöver göra är att fiska upp lite godis ur väskan så lyser alla upp med detsamma. Kockarna är så förvånade över hur lite vi äter. Faktum är att vi inte äter lite. Vi äter otroligt mycket, bara inte mat.

När vi äntligen kom hem så var det obeskrivligt skönt att ta en varm dusch och sätta på sig nya varma kläder. Det var en väldigt mysig men väldigt regnig dag! Trots det oförutsägbara vädret har vi det väldigt bra här på båten och det går ingen nöd på oss!

Jag hoppas ni har det bra där hemma också!

Moa V SA2023