En spontan och mysig dag i La Gomera!

Idag har vi haft en lugn och mysig dag i La Gomera. När vi gick av båten hade vi ingen mer plan för dagen än att vi skulle äta brunch, men vi gjorde lite vad vi kände för och dagen blev väldigt bra. Det blev en dag med god mat, fina vyer och bad!

Kvart över sju gick jag in i Stora mässen för frukost. Det var rekordfå som satt där inne, antalet som äter frukost minskar för varje dag. De flesta har börjat prioritera de extra 40 minuterna sömn man kan få om man hoppar över frukosten. Nu börjar det märkas att folk inte längre har lika mycket energi som i början av resan, för idag var den första dagen i en ny hamn, men det var ingen som stressade ut och gick iland direkt efter uppställningen. Vid 10 tiden gick jag iland med ett gäng och vi begav oss in mot staden. Den lilla staden var riktigt mysig med mängder små restauranger. Husen var färgglada och ligger i en dal och fortsätter upp längs berget. Vi började vår dag med att äta brunch. Jag åt en toast och drack nypressad mangojuice. Sedan gick vi i små affärer och satte oss därefter i solen medans några var och köpte gitarrsträngar.

På eftermiddagen vandrade vi längs kullerstensgator upp en bit i staden tills vi kom till en utsiktsplats. Därifrån hade man utsikt över hela staden och hamnen. Det var fantastiskt vackert, så där satt vi i ungefär 40 min och bara njöt av vyn som liknade en perfekt målning. När vi sedan vandrade ner igen bestämde vi oss för att köpa glass. På glascafét mötte vi självklart några klasskompisar, för alla ville köpa glass denna soliga dag och staden är inte så stor, det finns därför inte mängder med olika ställen att välja på. Nästan varje gata man gick på mötte man några klasskompisar eller såg några på någon resturang man gick förbi. Det är väldigt roligt att man stöter på alla andra hela tiden, höra hur de har det och om de har något tips på vad man måste göra.

Nästa stopp för dagen var stranden även om det kommit lite regnskurar då och då under dagen var det varmt mellan dem när solen var framme. Vi tajmade en regnskur bra med att vara i och bada. Vattnet var lika klart som en pool och ungefär lika varmt som det är i Sverige under sommaren. När solen försvann bakom berget och de svala vindarna kom gick vi till en resturang och åt pizza. Resten av kvällen spenderade jag på båten och pluggade, vilket tyvärr är ett måste några kvällar framöver så man blir klar med alla reseuppgifter i tid.