Första födelsedagen

Idag är det den 3 januari – Ebbas födelsedag – och vi ligger ankrade utanför Mindelo, en stad på den kapverdiska ön Sao Vicente.

Jag och ett gäng åkte in till fastlandet med den första gummibåtsturen ungefär vid halv nio. Väl framme tog vi ut lite escudos innan vi satte oss på ett glasscafé med egengjord glass i många oika roliga och goda smaker. Där fanns även wifi så vi kunde ringa hem, nu när vi är i Afrika fungerar nämligen inte våra abonnemang längre, så wifi har blivit en viktig ståndpunkt när det gäller att välja mat/fika
ställe.

När vi kände oss klara började vi gå mot stranden och när vi kom fram såg vi ett annat Öckerö-gäng som vi gick och la oss vid. Stranden här är dessutom otroligt fin, sanden är helt vit fylld med vackra snäckor och vattnet är ljust turkost. Efter ett tag av solande och badande kände vi oss lite hungriga. De som inte skrivit av sig från lunchen på Gunilla gick för att bli hämtade, ett annat gäng gick till strand-baren och jag och några andra köpte take-away pizza och satt och damma på stranden.

Vi solade lite mer innan vi gick tillbaka in till stan, där mötte vi upp några som satt på glasscaféet och gick tillsammans till en parfymbutik där de hade dupes av parfymer. Man tog ett papper som namnen på olika dyra parfymer stod, vid sidan av varje namn stod även en siffra så att man kunde leta reda på och lukta på just den doften bland alla flaskor på hyllorna. När vi valt ut doft och antal ml tappades det ur från behållarna, även dem på hyllorna. Jag köpte en dupe på 30 ml av Donna Born in Roma från Valentino. Den luktade
väldigt likt och var billig, 140 kr.

När vi var klara hade vi ca en timme på oss innan vi skulle bli hämtade så vi skyndade oss tillbaka till marknaden där vi varit dagen innan. Frukterna var inte superfresh och vi blev jagade av en läskig snubbe så vi gick därifrån. Vi gick istället in i en jättefin kyrka vilket var väldigt mysigt.

Senare när vi väntade på att bli hämtade pratade vi med en gullig och trevlig man, han var 39 år och älskade livet här på ön. Han ville inte emigrera som många andra – inklusive många i hans släkt – utan uppskattade livet här för här hade han allt han behövde. Sin dotter, sin mamma, solen och havet. Han blev känslosam och vi fick en väldigt fin stund där tillsammans.

Tillbaka på Gunnis, tidigare än vanligt för att hinna förbereda oss för avfärd, åt vi middag med fika (på grund av födelsedagsbarn). Efter det behövde min vakt skynda oss för att ha vakt, det känns lite jobbigt att behöva ha 16-20 och 04-08 ute till sjöss för att sedan ha hamnvakts-dag på nästa ö dagen efter, men det löser sig.

/Vilma Blomgren