Genom kanalen

Det är den 12 oktober, dagen beräknad för ankomst i den så kallat förföriska och varmaste staden i Europa, Sevilla. Vi i midskepps steg upp sju vid och åt frukost för att sedan vid åtta gå på vakt och återigen mötas av en varm och förtjusande soluppgång

Ankaret skulle inom kort hissas och vi övergå till sjörutin igen efter nattens ankring i väntan på lotsen. Lotsen skulle anlända vid tio. Vi började smått att förbereda oss inför lotsen och hamnen. Elev-näten som löper längs med relingen så vi inte trillar överbord packades ned och båsen Jens visade några av oss hur man bänslar med hjälp av mälspiksknop, det var lärorikt!

Efter förberedelser inför lotsens ankomst fick vi tid och utrymme för lek och stretch. Jens höll först i ett litet stretchpass för oss och sedan anslöt sig vår dos Erling som demonstrerade ett ”sjömansknep” med hjälp av en levang, det var en utmanande men rolig övning! Vi ägnade därefter en stund åt lite mer pulshöjande aktiviteter lämpade för oss som är lite mindre barn. Kurragömma och under femton det var riktigt roligt, men spring på däck håller ju inte vi på med såklart så vi rundade av med en mer stillsam lek som kallas tickande bomben där man ska nämna något ingen annan nämnt inom en genre innan tiden är slut, annars åker man ut!

En stund före lotsen kom ombord lyftes ankaret upp, maskinen startades och fendrar och lotsstegen placerades ut. När lotsbåten slutligen anlände välkomnade vi lotsen ombord, men så fort vi stängt luckan efter honom skulle den öppnas igen för att välkomna nästa båt som kryllade av hans släkt och vänner.

Resterande del av vår vakt arbetade vi vidare med block-smörjningen uppe i riggen medan vi rörde oss allt längre in i den grönspräckliga kanalen. Uppifrån riggen kunde vi beskåda hur små fritidsbåtar omgav Gunilla och fotograferade oss. Om styrbords sida av kanalen blommade natur och växter på torr mark medan om babord sida löpte ett samhälle. När vi gick av vår vakt hade vi ett par lektioner och sedan passerade vi en sluss som förde oss vidare genom kanalen, då var det oerhört varmt och stilla ute på däck, hela trettiotre grader! När klockan var sex kom vi fram till vår kajplats.

När vi anlände åt vi middag i stora mässen och efteråt fick vi i midskepps ta över vakten medan de andra fick gå iland. När vi var klara med städningen överraskades vi i vakten med filmkväll, vi som var backisar poppade popcorn och sedan tittade vi på filmen ”Step up” under apan seglet, det var väldigt mysigt och ett fint avslut på dagen!

Agnes, Midskepps