Heldag i hamn

Idag var den enda heldagen som vi hade frivakt. Jag och några till spenderade den med att fortsätta upptäcka Paramaribo, efter ett kort besök på donken, såklart.

Därefter hamnade vi på en marknad. Själv köpte jag ingenting men det var kul att titta runt och skönt med lite skugga. Sen var det dags för lite skolarbete och vi begav oss på jakt efter statyer och monument. Historieuppgiften är nämligen att leta upp spår av kolonialism och imperialism. Vi gick ett tag och det blev mindre och mindre skräp på gatorna och fler och fler caféer och mataffärer längs vägen och till slut var vi framme vid presidentpalatset och massvis med statyer. Vi fyllde kamerarullen med kort på i stort sett alla statyer vi kunde hitta. Nu är det bara kvar att förstå vad de handlade om. Men det blir ett jobb för senare. Den sista halvtimmen innan vi skulle vara tillbaka spenderade vi utanför banken som hade gratis wifi. Det var bra med en heldag i land och jag tycker att jag fick gjort det mesta som jag ville innan vi åker igen. Tiden här har varit fullpackad med aktiviteter och nu ser jag verkligen fram emot i morgon när vi fortsätter mot Grenada.

Sara

Babord