Meny - första veckan hemma

Det jag saknat mest under denna resa är god svensk mat (mammas mat) och svenskt godis. Som många andra trodde jag att amerikanskt godis skulle var gott, men nej. Det var en stor besvikelse. Nu är det knappt två veckor kvar och under denna tiden har jag hunnit sakna en hel del mat. Som post får man en hel del timmar att bara tänka, de brukar jag ägna åt att drömma om mat när jag har tröttnat på att memorera morsekod. Här har ni därför min meny för min första vecka hemma:

PS glöm inte att kolla på mina kommentarer för varje dag. Varning långa kommentar!

Dag 1 (hemkomst)

Lunch - Godis och glass

Middag - Panerad fisk med potatismos

Dag 2

Brunch - Nachos med guacamole

Middag - Larb av sojafärs

Dag 3

Brunch - Focaccia med caesarsallad

Middag - Lasagne

Dag 4

Frukost - Scones med hemmagjord björnbärssylt

Lunch - Tonfiskrulle

Middag - Köttbullar med potatis och brunsås

Dag 5

Frukost - Choklad bröd från danskt bageri

Lunch - Mozzarellamacka

Middag - Grillad halloumiburgare

Dag 6

Brunch - Potatis med smör och salt

Middag - Potatisgratäng

Dag 7

Brunch - Pasta pesto

Middag - Ugnsbakad sötpotatis med smält smör

Kommentarer:

Dag 1. Vi kommer att komma till kaj den 14 juni klockan tio, därför blir det nog ingen god hemma frukost. Men lunchen har jag en misstanke om att jag kommer att skippa denna dag och typ äta marabou chocklad och massor av lösgodis och annat gott. Till middag vill jag ha min favorit mat vilket är potatismos. Tyvärr existerar kostcirkeln vilket mina älskade föräldrar gör sitt bästa för att få mig att följa. Missförstå mig inte jag älskar panerad fisk också, men jag skulle kunna leva på bara potatismos.

Dag 2. Denna dag ska jag sova 8 timmar i sträck utan avbrott för första gången på över två och en halv månad. Jag tror dock att det snarare blir 12-14 timmars sömn om jag känner mig själv rätt. När jag vaknar den morgonen kommer jag äta nachos med guacamole eftersom avokado är typ det godaste som finns här på jorden förutom potstismos. Jag har en stark känsla av att jag kommer njuta av den måltiden tillsammans med min mamma på balkongen. Till middag vill jag ju då ha larb och nej det är inte larver utan det är en thailänsk rätt. Det består av färs, jag föredrar sojafärs. Färsen läger man i salladsblad och strör över rostat ris för konsistens, detta är sjukt gott.

Dag 3. Denna dag lär det också bli brunch, jag har svårt att tro att jag kommer vara uppe ur sängen innan 12. Jag har en typ av hat kärlek till bröd. Jag älskar det mesta bröd, men frallor och limpor är överskattat. Men denna dag ska det bli focaccia med cesarsallad, focaccia är också sjukt gott. Middagen ska bli lasange, med aubergine och massor av spenat.

Dag 4. Detta är en lördag, jag måste därför närvara vid familjefrukosten. Scones är dock gott. Björnbärssylten smakar också extra gott i år då jag slappa vara med och plocka dom. Björnbärsbuskar är lite väl tagiga för min smak och insekter verka också gilla dem. Till lunch vill jag ha tonfiskröra, min lillebror lär inte uppskatta detta men jag kan göra upp för detta vid middagen. Jag föredrar nämligen vegetarisk mat och har varit pesceterian under hela seglingen, min lille bror älskar däremot kött. Han är väldigt upprörd över att resten av att hans familj egentligen vill vara vegetarianer. Men jag bryr mig inte särskilt mycket därför blir det kött denna dagen.

Dag 5. Det är fortfarande helg, därför blir det frukost. Min familj passade inte bara på att ta en semester till Portugal medans jag varit iväg utan de stack även till Danmark en långhelg. De köpte dock med sig mitt favoritbröd därifrån vilket i detta nu ligger i frysen hemma och väntar på mig. Till lunch vill jag gärna bara ha en ciabatta eller foccacia med halvsmält mozzarella och basilika, mums. Min familj älskar att grilla, jag älskar hallomi och har inte ätit det sedan jag lämnade Sverige, därför vill jag ha detta till middag.

Dag 6. Potatis med salt och smör har jag älska sen jag var liten. När resten av familjen ätit sill har jag levt på potatis. Sen till middag vill jag ha potatisgratäng. Om ni inte redan gissat det så älskar jag potatis.

Dag 7. Pasta pesto är en favorit. Jag är inte det största fanet av pasta, men pesto älskar jag och det är en god kombo. Sötpotatis är en favorit från Öckerö. Det är bara att läga den i micron och sedan ha lite smör och salt på. Dock tror att mamma vill göra den i ugnen.

Om du mot förmodan orkat läsa allt detta är jag mycket imponerad. Då har du läst exakt 801 ord. Bra jobbat!!