Mot nya äventyr på T/S Gunilla

Efter två händelserika veckor i Kap Verde med både snorkling, vandring och skolbesök var vi äntligen redo att lämna hamnen i Mindelo. Dock fick jakten på de röda byxorna vänta ytterligare ett tag.

Som vanligt vid det är laget blev alla på båten väckta vid sjutiden på morgonen av rondman, vars uppgift var att väcka oss sovande elever. Därefter serverades det frukost, som denna gång bestod av gröt och nybakat bröd med olika sorters pålägg. Klockan fem i åtta var det sedan dags för uppställning på däck, och efter att de traditionella åtta glasen var slagna och flaggorna var hissade inleddes ännu en dag i hamn på vår fantastiska resa.
'

Eftersom vi i styrbod och midskepps hade frivakt gjorde vi oss iordning för att utnyttja våra sista timmar med fast mark under fötterna. Staden var otroligt vacker med massor av härliga stränder, trevliga marknader och vänliga människor. Själv gick jag med ett gäng och spanade i butiker, vandrade bland mysiga gator och samlade ihop tillräckligt med godsaker inför det kommande
sjöbenet. När vi slutligen kände oss klara tog vi oss till en restaurang för att avnjuta en god måltid tillsammans. Vissa var sugna på thailändskt och beställde därför in thaimat medan andra körde på det italienska spåret och åt färsk pasta. Dessutom passade vi på att skaffa internetuppkoppling och höra av oss till våra nära och kära därhemma.

Väl tillbaka på båten igen markerade vi oss ombord på landgångslistan och hängde en stund på backen, det vill säga studenternas fria utrymme ute på båtens däck. Dagen till ära fyllde även vår klasskamrat Ally år, vilket firades med en ljuvlig födelsedagssång och hemmagjorda chokladbollar till det vardagliga tre-fikat. Självklart stod vila i vanlig ordning inte med på schemat, så efter en välförtjänt middag bestående av saftig kyckling med ris och en smakrik sås tog vi oss ännu en gång in till fastlandet. Vägen dit var inte särskilt lång, men trots det gick tiden förvånansvärt långsamt, speciellt när benen gav vika av trötthet.

Efter en minst sagt lyckad kväll på en lyxigare uteservering med efterlängtade desserter var det dags att återigen dra sig hemåt. För att avrunda den långa dagen samlades vi alla i vår boyta Stora Mässen för att kolla på film, småprata och ta det lugnt. Till sist gick även samtliga till sina hytter för att lägga sig och börja förbereda inför den tuffa morgondagen till sjöss.

Att vår planerade avresa inte blev av denna dag på grund av fortsatt bunkring, trasiga kylar och ett befäls kvarglömda väska i Amsterdam var såklart trist. Men som tidigare nämnt var det enda som vi kunde försäkra oss om ombord på T/S Gunilla förändring, och så kom det att förbli. Även fast tiden här på öarna var magisk och vistelsen bjöd på många fina upplevelser med inspiration till skoluppgifter längtar vi nu efter att få komma iväg från ögruppen och påbörja den långa färden över Atlanten.
Elvira Magnusson

Styrbord