Mycket energi men ändå sömnbrist?

Dagen började tidigt för mig och några andra. Vi valde att gå upp innan alla andra för att gå ut och springa. Nu kanske du tänker att vi är trötta jämnt och ständigt här ombord på Gunilla.

Det är visserligen sant, det är jobbiga arbetstider och ansträngande att vara på båten. Men det hindrar ingen av oss från att utöka sömnbristen ytterligare. Det är det värt när det handlar om att upptäcka städer, sjunga och prata flera timmar in på natten.

Efter en kall dusch var det dags att bege sig till palatset Alcazar med klassen. Det var helt fantastiskt att vandra runt i palatset. Är det inte varje människas dröm att vandra runt i ett ståtligt palats med vackert utsmyckade korridorer och balkonger? Det var så mycket att se vilket gjorde det svårt för ögonen att bestämma vad man skulle titta på först, det fanns hur mycket detaljer som helst! För att inte tala om den fina trädgården där påfåglar vilt gick runt precis bredvid oss. Det var magiskt. Men det var lite svårt att hitta runt i trädgården. Vi tappade bort oss ett antal gånger.

När vi väl hittade utgången gick jag och några andra runt i staden för att fortsätta utforska den. Vi gick runt på måfå medan vi pratade och när vi kollade oss omkring befann vi oss vid Plaza de España. Vilket är ett stort torg med ett slott liknande byggnad med en tillhörande vallgrav. Det var hästar som drog vagnar, båtar som åkte runt omkring torget i vallgraven, matstånd, dansare och så mycket mer. Det var som att stå utanför ett livslevande Disney slott. Vi satte oss på en bänk i närheten för att njuta av livet här och nu.

Vi fortsatte att njuta av det varma vädret med glass och lite mer glass. Tillslut var det ändå dags att bege sig tillbaka till båten för att äta middag. Efter en dag ute i stan kan det vara skönt att vila nere i sin hytt eftersom det är svalt där. Även fast jag var trött över att ha gått fler tusen steg satt jag och pratade med några vänner i min hytt. Och vips så var klockan midnatt och ännu en lyckad dag i hamn över.

Victoria Hansen, Styrbord