Nationaldagen ombord

Nationaldagen ombord började för oss i midskepps med lite frukost klockan 7 innan det är dags för vakt klockan 8. Jag personligen tycker det är nice med 8-12 vakten då den blir väldigt lik vardagliga rutiner vilket jag gillar. Det finns möjlighet att få käka lite innan vakt vilket är gott även om jag har svårt och stiga upp på morgonen.

Vid vakt avlösning blev vi avlösta med fin nationalsång av babord som sjöng flera verser. Vakten var inte den mest händelserika då vi inte har kunnat sätta några segel på grund av den otroliga mot vinden och vi har istället fått underhålla oss på andra sätt som tillexempel med tagning eller splitsning. Man kan även underhålla sig med att lyssna på vår vaktledare Johanne som berättar om hennes dagar och äventyr ute till sjöss. Det är extra intressant när Johanne är från Danmark och det blir en blandning mellan danska, några få svenska ord men också några norska. Även om det är en röd dag och ledigt hemma i sverige så fortsätter våra lektioner som vanligt. Dessa lektioner nu består endast av slutspörten innan sommarlov och slutet av resan. Kvällsvakten va samma denna utan några större händelser och förutom lite fler historier av Johanne fick vi även mycket vacker musik av kapten på fiol. Jag blir lika imponerad varje gång han spelar långa vecka melodier i bäcksvart mörker. Dagen avslutades så som alla andra med lite städning vilket jag faktiskt tycker är rätt kul. I alla fall om jag får moppa, det är min favorit. Grattis Sverige!

Mvh Svea, midskepps