Peperpot Nature Park

Idag vaknade vi extra tidigt för att ta en buss till Peperpot national park. Det var kul för att vi fick åka till den andra sidan bron och där har vi inte varit än. Där var det mycket mer skog och inte alls lika mycket vägar och hus.

När vi kom fram till nationalparken så fick vi en kort rundtur på ett museum som låg bredvid och där de berättade om parken som tidigare varit ett plantage där slavar jobbade. Det var riktigt intressant eftersom man aldrig kommit så nära historien på det sättet. Sedan fick vi lite myggspray och sedan bar det av in i djungeln.

Guiden var jättebra och han förklarade jättemycket om de olika arter vi såg när vi vandrade på vägen vi gick på. Det häftigaste vi såg var en sengångare och en massa apor. Men det var också lite häftigt när guiden gick in i skogen och kom ut med en padda lika stor som en underarm och förklarade att paddans gift kunde döda om man fick det i munnen.

Efter några timmar kom vi fram till gården där alla på plantaget bodde. Huset där plantageägaren tidigare bodde har de rustat upp och gjort ett hotell av det. Det var dock hemskt att se skillnaden på de små risiga stalliknande husen där slavarna bodde och den stora villan där plantageägaren bodde. Det häftigaste huset vi såg var en villa som var lite mindre än plantageägarens hus som inte var upprustat sedan 1800- talet.

På båtresan tillbaka över floden fick vi även dricka lite kokosvattem. Det var inte så gott men kul att testa.

Sammanfattningsvis har det varit en riktigt häftig dag. Jag menar, det är ju inte varje dag man får spendera i Amazonas regnskog.