Pitstop

Vår dag började 23.30 då vi skulle på vakt. Vi blir purrade av en klasskarmat som säger ”Vi ska till Nederländerna”. Jag som knappt har vaknat tror absolut detta är ett skämt då vi redan är väldigt långsamma och måste hem till Öckerö I tid.

Jag går upp, sätter på mig 3 lager byxor och 3 lager tröjor och går upp till byssan. Där tar jag potatisar från elevkylen och värmer dem. Jag äter upp dem snabbt och ger mig sedan ut till uppställningen. När vi alla är uppställda och vaktledarna kommer för att prata förklarar de läget. Vi har tydligen väldigt lite diesel i båten och behöver fylla på. Därför hade vi åkt ur kurs och siktade nu på Nederländerna. Den kalla vakten fortsatte sen utan problem och när vi vid 04.00 hade uppställning igen för att överlämna vakten fick vi mer information. Vi skulle få gå i land i Nederländerna i 3 timmar. Sen skulle vi behöva åka igen för att hinna hem innan sommarlovet.

När vi 07.00 blir purrade senare den dagen går jag upp ur sägen snabbt för att sen gå upp till frukosten. Jag tog mig en skål yoghurt med müsli och när den var slut gick jag ner och bytte om. Snabbt fixade vi oss och sedan gick jag och några kompisar iland. Vi började gå direkt mot den lilla stadens centrum för att hitta lösgodis. När vi hade kommit till en lång väg med butiker gick vi in i närmaste mataffären och hittade godis. Det var första gången jag såg och köpte lösgodis på mer än 2 månader. Glada gick vi från affären med vårt godis för att fortsätta titta runt lite i staden. När dessa 3 timmar gick mot sitt slut gick många och köpte pommes och sedan gick vi mot båten.

Pitstoppet slutade med uppställning och lunch på båten som sedan lämnade hamn strax efter 12.00 på dagen. Dagen var jättefin och var nog den varmaste dagen sen vi var i Azorerna.

Allis – Styrbord