Reseblogg 18 april

Jag vaknade idag som vanligt klockan sju av att fartygsvakten knackade på dörren. Idag var det
soligt och dags för mig att ha vakt efter tre dagar fritt.

Vi seglade in i Charleston, South Carolina i onsdags och har vart här i snart en vecka. Under dessa dagarna har vi med skolan haft flera studiebesök men även tid att själv gå runt och upptäcka den vackra staden.

Just idag var jag backis och skulle hänga i köket. Efter frukost var klockan lite innan åtta och det var snart dags för uppställning. Kapten berättade i vanlig ordning om dagens schema och vi hissade flaggorna och slog glas. Denna morgonen sa vi även hejdå till William som vart med på resan sedan vi klev ombord första gången i Tampa.

Efter det gick jag direkt in i köket, jag fortsatte att plocka bort frukosten i stora mässen efter de tidigare backisarna. Direkt när jag var klar blev jag satt på annat arbete, jag skulle skala morötter i stor mängd.

Idag var det lite speciellt, det var dagen innan avgång och vi skulle få matleverans. Hundratals mjölkpaket, juicepaket, frysvaror och äpplen skulle på sin plats. Men med ett bra samarbete lyckades vi tillslut och kockarna blev nöjda och glada. Klockan tolv var de dags för lunch och vi åt ute på däcket. Det serverades grönsakssoppa med bröd och krutonger. Inte min favorit… men bröden var supergoda. Efter lunchen var undanplockad var det inte så mycket att göra för oss backisar. Så det fick bli att ta vara på soltimmarna och lägga sig och sola på backen ett tag. En av mina favoritplatser här på båten. Jag väcktes upp från min nap av att någon skrek ”proviant”. Ännu mer mat skulle lastas ombord. Denna gången gick det snabbare och efter typ tio minuter var vi klara. Det var frukten och grönsakerna. Vindruvorna och apelsinerna här är helt klart de bästa jag smakat.
Där var nästan rasten slut, tillbaka i byssan fick vi fixa en sallad till middagen. Det blev ”Flied rice”, en blandning med ris, kyckling och olika grönsaker och det var faktiskt väldigt gott. Runt klockan 19 fick vi frivakt. Då bestämde vi oss för städa hytten lite inför seglingen imorgon.
Imorgon ska jag gå upp tidigt för att fixa frukost men innan jag gick och la mig kollade vi på film i stora mässen och åt lite glass. Vinterviken blev det. Det har vart en bra dag, vi har inte haft så mycket att göra men en härlig vaktdag.

/ Alice Hakkarainen, midskepps