Sista dagen i Portugal

Ja, sjätte och sista heldagen i Portugal. Efter dagar med skolbesök, vakt och storstads vyer så tog jag och mina väninnor det tunga beslutet att sova till 10-fikat. Ni vet när man vaknar på morgonen och ögonlocken inte väger så förbaskat tungt. Man ligger och vrider och vänder och tillslut när alarmet går så känner man en sorts lättnad? Neh, inte riktigt jag heller. Men imorse så var det väll mer åt det hållet än det där ”jag är en rutten tonåring som vill sova bort mitt liv”. Det
jag vill komma fram till är att jag vaknade och kände mig utvilad. Efter fikat traskade vi iväg till stranden för att ligga och vrida och vända ännu lite till.

Efter ett dopp eller två var det snart dags för lunch. Bakom oss lämnade vi ett tunt, guppande lager av solkräm på vattenytan. Vi käkade en enkel toast och begav oss tillbaka till vårt lilla läger med handdukar uppradade efter varandra. Ännu en runda solkräm och vi återgick till solandet och badandet. Ni vet när man slumrat till på stranden och så vaknar man och det känns som att man
spenderat de senaste fem månaderna i öknen utan vatten? Så kändes det för mig när jag vaknade från min lilla tupplur, skillnaden var nog bara drägglet som låg över min vänstra kind.

Fram mot klockan sex drog vi oss tillbaka till båten, laddade på med lite bränsle och slängde oss ut på stan för några sista ärenden innan avgång från Setúbal. Vi stötte på ett gäng med skånska tanter som var ute på en girls-trip. Min vän blev så glad att han kramade en av dem. Jag tycker att det är märkligt att man känner en sådan samhörigheter till ett gäng skånska damer. Hemma i Sverige är skånska tantgäng inte de första jag skulle krama på stan. Men sköna va de!

På Gunilla var det filmvisning, Sällskapsresan. Personligen hade jag aldrig sett filmen innan mendet märktes bland resten av publiken att det var en riktig klassiker. Tro det eller ej men jagslumrade till ännu en gång… Dagen gick som ett rullande band, ”eat, sleep, relax, repeat”. Mankan tycka att detta var en mindre händelserik dag men till mitt försvar har jag gjort vettiga och händelserika aktiviteter de resterade fem dagarna i Portugal. En viktig del av äventyr och skoj äråterhämtning.

Jag tackar Portugal för denna gång, vi ses igen, obrigado!
Rebecca Borg, Midskepps