Sjösjuka, magsjuka eller varför inte både och

Vi har korsat det omtalade havet Atlanten, seglat över fyra världsdelar och dessutom varit hemifrån i mer än två månader. Inte många 17-åringar klår våra färdigheter när vi skriver cv, jobbet blir vårt.

Ett drygt halvår senare är vi tillbaka på den vackra segelskutan som ska ta oss fram, en betydligt kortare rutt än sist gång. För den delen utan att varken korsa självaste Atlanten, samtidigt som vi bara når två världsdelar där vi enbart befinner oss hemifrån i sex ynka veckor.

Rena barnleken skulle resa två bli, och vore det så att jag hade tagit mig tiden att fråga varenda en av oss om hur de trodde den här resan skulle bli, kan jag sätta mig den på att ingen hade svarat att det skulle bli kämpigare. De flesta såg förmodligen resa 2 som en mysig enkel liten tur genom Europa, med möjlighet till att komma hem brun och vacker lagom till vintern.

Hur är resa två då? Jag har ju redan avslöjat att den är kämpigare och du anar säkerligen någonting om både sjösjuka och magsjuka med tanke på rubriken.

Svaret är egentligen inte mer komplicerat än just sjösjuka, magsjuka, eller varför inte både och. Redan i Frankrike drabbades de första stackarna av ett ohyfsat magvirus som några dagar senare nästan hade vänt hela besättningens magsäck ut och in. Vi hade även kastat loss från baguette-landets hamn för att bege oss ned mot varmare breddgrader. Ett åtta dagar kort sjöben mot Portugal var vad som väntade. Något som vi alle samman kan konstatera blev ett långt sjöben.

Under natten blåste det som aldrig förr. Det gick fem meter höga vågor och som om det inte var nog med att lyckas hålla maten kvar i magen hade vinden vänt och vi skulle brassa om för att ta oss in mot Biscaya. Turligt nog var det babord, enda vakten som faktiskt lyckats ha en full arbetsstyrka som fick genomför det hela.

När solen bytt av månen från sitt nattpass gick vågorna inte riktigt lika högt. Vinden hade avtagit och styrbord beslog de segel som satts dagen därpå. Framåt kvällen skojade den påhittiga magistern till det med några riktigt tokiga brakarlåtar under lektionerna. Det är ju trots allt fredag.

Sjösjuka, magsjuka, eller varför inte både och. Tufft har det varit, men låt oss istället se det som något stort. När vi vände mot Biscaya vände vi mot ljuset. Vinden tog med sig en gnutta hopp och nu är det snarare sjösjuka, magsjuka eller skippa det helt som gäller.

Elsie Nysten

SA 2225