Sol och halloween på däck

Sevilla är en stad full med sevärdheter och gemytliga gator. De senaste dagarna har därav varit fullspäckade av roligheter från morgon till kväll.

Dessutom tog fredagens vandring uppför Gibraltar på krafterna. Med andra ord var jag ganska slutkörd då jag purrades denna morgon. Med tunga rörelser kravlade jag ur min koj för att ta mig till morgonens uppställning på stordäck. Medan andra diskuterade dagens planer efter uppställningen hade jag redan gjort klart för mig själv hur min förmiddag skulle spenderas, sovandes i kojen.
Strax innan Lunch vaknade jag och kände mig genast mer levande. De extra sovtimmarna hade gjort gott, men jag var fortfarande inte redo för att ta mig ut på Sevillas gator. Därför blev jag extra glad när jag efter lunchen möttes av strålande sol, perfekt väder för att sola uppe på backen. Tillsammans med några andra bredde vi ut oss på trädäcket. Om man blundade, tänkte bort lukten av tjära samt det gnisslande ljudet från slipmaskinen så kunde man nästan tro att vi låg på en härlig strand. För att göra situationen lite mer glamorös satte vi på musik. Vi gick även ner till byssan och fixade en uppfriskande drink med lime, äpplejuice och iskallt vatten. Där i solen låg vi ett bra tag samtidigt som vi tog tillfälle i akt för att få gjort lite skoluppgifter.
Klockan åtta på kvällen väntande en Halloweenfest. På grund av festen var alla tvungna att äta på båten, detta då vi elever inte fick vistas uppe på däck från klockan sex till åtta när det pyntades. Efter middagen var det dags att göra iordning sig för festen. Det är ingen underdrift när jag säger att alla blev mer eller mindre maniska kring utklädningen. Speciellt då det under middagen hade utlovats ett löfte om ett pris till bästa utklädnad. En tredjedel av oss sprang runt i hytterna för att fixa sina dräkter. Kläder lånades ut från höger till vänster och rekvisita gjordes av det första som kom i hens väg. En annan tredjedel stod i timmar framför spegeln i hopp om att fixa en tillräckligt skrämmande sminkning. Den sista tredjedelen bestod av dem som fortfarande inte bestämt sig vad deras utklädning skulle bli. Till min förvåning var det just denna tredjedel som kom upp med de mest kreativa dräkterna, men om något lite underliga. Ett praktexempel är de tre personerna som lindade sig själva i foliepapper från topp till tå.
När klockan slog åtta kom vi ut till en läskigare variant av Gunilla. Det hängde spindelnät från riggen och all möjlig slags halloween pynt klädde däck. Snacks i stora mängder stod framdukat och musik pumpades från högtalaren. Vi gick runt och beundrade varandras kostymer med mycket skratt. Efter festen dröjde det ytterligare någon timme för att gnugga bort allt smink och ta av sig dräkter innan det var dags att krypa in till kojs igen.
Elin