Söndagsfrukost och avfärdsdag

Igår var det söndag och därmed söndags frukost, stekfrukost. Det bestod av pannkakor, bacon och stekt ägg.

Tyvärr glömde jag av att det var söndag när jag vaknade så det blev ingen frukost för mig. Istället gick jag upp på däck för att vara med på uppställningen. Vi sa hejdå till kapten Hans och bås Sara som skulle åka hem, och vinkade istället välkommen till kapten Leo, bås Tove samt den nya maskinisten Hampus. Under uppställning berättade de att vi skulle ha avgång klockan 8:45. Efter uppställningen gick jag ner under däck igen och kollade på film.

Vid lunch gick jag upp och åt, det erbjöds idag fried rice. Det smakade riktigt gott. Efter lunchen gick jag upp på backen för att sola. Det var riktigt härligt. Vi åkte fortfarande igenom kanalen så det var lugnt och stilla. Kanalen bestod av antigen sand och torra träd eller träskliknade områden.

Tiden gick snabbt och det var snart dags för vakt, jag gick ner igen för att göra mig i ordning. När jag kom ut på däck möttes jag av varmt och soligt väder, jag ångrar snabbt mitt klädval. Eftersom vi fortfarande åkte genom kanalen fanns det inte mycket att göra istället fick vi förbereda inför storstädningen. Jag och två andra tjejer från vakten skulle städa nere i riggfrådet. Även fast det knappt gungade kände man hur illamåendet smög sig fram, det var varmt därnere och fanns knappt något syre. Efter många luft pauser blev vi klara lagom till middag.

Efter middagen gick vakten snabbt, vi sjöng och skrattade. Plötsligt var det massa babord elever på däck och det var dags för uppställning. Uppställningen gick snabbt. Vi gick in till lilla mässen och drack te sen gick vi och la oss.

Klara Caous styrbord