”Svenskarna gillar inte småprat”

Den 8e mars starta som många andra dagar med att vi blir purrade (väckta) av vakten som haft nattvakt. Vi stiger upp runt 7 snåret och man slevar i sig en tallrik gröt eller något annat till frukost medan man är kvar i sitt nyvakna zombiestadie. Pratar lite med dem som sitter runt en och ser vad folk ska göra under dagen om de planerat något.

Själv skulle vi ha vakt så det betyder att vi inte får lämna stället, efter frukost gör man sig redo innan uppställning vid 8. Idag skulle vi få gäster så skoltröjan var på när man klev upp till uppställningen. Kapten säger god morgon alla svarar monotont god morgon sen hör vi klockan slå 8 glas, ser den svenska och den amerikanska flaggan hissas sen är det dags att dra i gång dagen.

De sista förberedelserna för våra gäster görs klart och klockan 9 rullar den gula skolbussen in utanför grinden och eleverna från ball high bara strömmar ut, hela 75 stycken har kommit för att se vår fina lilla båt, de delas upp 25 var och får varsin vakt till att följa under dagen. Våra 25 stannar kvar på kaj eftersom dem ska börja där med mingel och ”Swedish fika” där vi serverar kanelbullar och lite juice medan vi minglar och skaffar lite nya vänner. En stund går vi runt lite pratar med lite folk och lär oss om den gemene amerikanen. För att dessutom undvika stela tystnader var det första jag berättade om svenskar var att vi inte är folk som är mycket för småprat eller liknande vilket dem alla tyckte var extremt chockerande. Några frågor om vi har teknik i Sverige och hur coolt Usa är senare var det dags att byta ställen och vi delade upp oss i ännu mindre grupper för att ge amerikanerna ”the grand tour” över båten där jag fick visa upp min hytt och berätta om nackdelarna och fördelarna med att bo på de sättet som vi bor, vi fick visa upp våra två mässer, byssan och runtom på däck.

De som var med i vår grupp var väldigt fascinerade över att vi får plats så många på så lite yta och att man kan ha så himla mycket lagringsutrymme till att stuva undan massa skit överallt. Vi gick sen med vår grupp och satte oss på fördäck för att mingla lite mer och prata lite skillnader på Sverige och Usa bland annat innan det var dags för ball high att åka tillbaka till sin skola igen.

Resten av dagen var väldigt odramatisk med relativt lite arbete att göra ombord och arbetsdagen avslutades med den dagliga städningen och sedan middag. Eftersom att vi inte heller då får lämna båten efter vakten då vi har nattvakt spenderades kvällen med att kolla på en serie och vi spelade lite kort innan det va dags att gå och lägga sig inför sin nattvakt som var mellan 01:30 och 03:30

Tack för mig 

Rasmus Babord