Tro och tvivel på en scen i Mexiko

En pinata full med godis står på spel. 25 uppdrag ska göras, vakt vis, i Mexiko. Uppdrag som ”Håll ett tal om ett inaktuellt ämne”, ”Nästan alla föräldrar har ett foto av sitt barn i plånboken. Ta ett foto av fotot.” och Sjung en låt av Håkan Hellström någonstans där det är mycket folk. Filma!”.

Vi var ett gäng från styrbordsvakten som strosade runt i Merida och vi hamnade på en mexikansk populär restaurang. Vi slog oss ner. Efter ett tag började två tjejer uppträda på scenen. Det var då vi insåg att det fanns en scen, två mikrofoner, två kompositörer och en publik. Detta var självklart rätt läge för oss att ta mikrofonerna och sjunga en Håkan Hellström låt.

Det blev tro och tvivel, en låt som ofta nynnas på under nattvakterna. Det gick faktiskt inte hem hos de flesta. Men vi fick i alla fall stora applåder från servitörerna! Och vi kunde bocka av ett av 25 uppdrag på listan! ETT STEG NÄRMARE PINATAN!

Tilde Sandung, styrbord