Utflykt, Tacos och Karaoke!

Samling på däck kl. 09.15 med en mycket spännande dag som låg framför oss. Första uppdraget var dock lättsamt. Gruppbild på oss alla då vår kapten Jan skulle mönstra av här i Sevilla. Självklart ställde vi upp!

09:30 stod vi klara på kajen och redo att bege oss mot kyrkogården och Mari Carmen. Väl framme passade några på att äta sin lunch i väntan på att hon skulle komma. Vi fick sedan äran att tillbringa två timmar med denna fantastiskt fängslande kvinna som på ett mycket känslosamt och gripande sätt berättade om sitt arbete med att hitta sin farfar som var ett offer för Francos regim här i Spanien. Vi fick lära oss massor. Hennes historia berörde oss verkligen och på vägen hem fanns berättelsen med i tankarna. Jag är tacksam och glad att ha fått ta del av dessa historiska tillbakablickar som även om de är hemska är så viktiga att inte glömma. Vi förstod att historien för många spanjorer är gömd och det verkar vara få som får ta del av den. Mari Carmen berättade att nästan inga ungdomar får läsa om människornas historier och berättelser kring detta i skolan utan får endast till sig lite utvalda fakta. Jag hoppas att det kommer att ändras och att de offer och deras anhöriga kommer få sin rättvisa till slut. För att inte historien skall upprepas är det viktigt att inte glömma.

Väl hemma på båten igen hade midskepps vakt och jag satt som fartygsvakt. Inte den roligaste uppgiften, om ni frågar mig, men tiden gick fort och jag hade något att se fram emot. Klockan 18 var det nämligen dags för en riktig pangmiddag! Svenne Tacos! Välförtjänt! Det serverades guacamole och nachos och allt man kan tänka sig vilja ha på en riktig god tacos. Proppmätt och mycket nöjd gick jag upp på däck igen och avslutade mina timmar som fartygsvakt för kvällen.

Denna händelserika, gripande och spännande dag avslutades på ett lättsamt och festligt sätt med en hejdundrandes karaoke i stora mässen. Grymt varmt men redigt kul!

Allt gott!

Hilda, Midskepps