Valskådning och att fylla år på T/S Gunilla!

Idag är det den 11 augusti och även min födelsedag. Jag fyller 18 år. Att fylla år på Gunilla är inte detsamma som att fylla år hemma på land. Jag har fått presenter, blivit sjungen för och fått massa gratulationer. Även valskådning mot slutet av dagen.

Så fort klockan slog 00:00 började gratulationerna, det var vaktöverlämning till Midskepps vakten och vanligtvis brukar vi önska god vakt till dem och sen gå och lägga oss, men idag fick jag också presenter och “ja må han leva” sjungen för mig. Man såg på Midskepps ansikten att de inte var särskilt taggade på att sjunga det första de gör efter de vaknat men de gjorde ett bra jobb ändå. När alla sjungit klart och livbojsvakten slagit glas gick vi in i svallen, där vi hänger upp våra selar, flytvästar osv. Jag går sedan in i lilla mässen där Vilhelm har pyntat salen med uppblåsta plasthandskar i taket som ballonger, ställt fram chokladbollar och satt på musik. Hela vakten sätter sig, äter lite choklad bollar och tar en liten fika tillsammans. Sen får jag ännu en present och ett “ja må han leva” från min vakt.

När klockan slår 07:00 nästa morgon blir jag och min hytt väckta för frukost, eller egentligen bara jag eftersom alla andra i min hytt hellre sover 30 minuter extra istället för att äta frukost. I hytten sover de som om de hade bomullstussar i öronen och snarkar så att alla vaknar förutom snarkaren själv. Jag är då inte snarkaren eller inte i detta sammanhang i alla fall. När jag vaknar sätter jag på mig och går upp för lejdaren till lilla mässen. I lilla mässen äter jag en skål mjölk och flingor till frukost. Efter att jag ätit frukost väcker jag min hytt för att vi ska ha uppställning inom kort.

På vakten stod jag post, när man jobbar som post skiftar man mellan 3 poster, rorgängare, livbojsvakt och utkik. Rorgängare styr båten och följer en order om kurser som de ska hålla. Livbojsvakt har koll på alla andra i vakten så ifall någon skulle falla överbord ska livbojsvakten se det, kasta livboj, säga till osv och behöver därför alltid vara beredd. Utkik förklarar sig själv, utkik står längst fram på båten och ska hålla utkik på faror i vattnet som till exempel någon container eller att någon båt kör för nära. Dessa poster byts och roteras mellan 3 elever varje halvtimme av vakten och idag var jag en av dessa elever.

När vakten börjar närma sig sitt slut är klockan 11:55 och vi är redo för vaktöverlämning till Midskepps. Denna gången sjunger de “ja må han leva” och jag får en Marabou chokladkaka av vår dos Anna Ågren. Efter sången slår jag glas och sedan går vi in och äter lunch. Klockan 13:15 börjar vår lektion och det var film idag, lite udda lektion men det var en bra film. Vi såg “Where the Crawdads Sing” och uppgiften var då att se på filmen utan någon undertext. Efter filmen var det dags för fika och jag som hade beställt chokladbollar till min födelsedag fick chokladbollar och även alla andra som hade frivakt. Däremot var det lite brist på pärlsocker och kokos så vissa var rullade i strössel, andra kakao och socker och väldigt få var rullade i pärlsocker och kokos, men att ha lite olika chokladbollar skadar inte.

Mot kvällen klockan 20:00 börjar våran vakt och jag arbetade som rorgängare den första halvtimman. Medan jag står där och försöker följa min kurs hör jag ett högt pustande ljud nästan lite som ett plask. Jag trodde att det bara var vågorna som slog mot sidan av fartyget, men så kollar jag ner mot styrbord sida och ungefär 15-20 meter bort från fartyget ser jag en stor mörkgrå slät valrygg med en liten fena. Det tar några sekunder innan jag förstår vad det är jag kollar på och skriker ut “Val!” och folk kollar på mig som om jag skämtar. Jag pekar ut mot valen och ser hur hela min vakt springer upp på halvdäck för att kolla på valen. Efter mycket resonerande och diskuterande kom vi fram till att det var en sillval vi såg.

Av Maximilian Lennartz