Världens bästa skola

Dagarna flyger iväg här ombord. Redan halva resan är förbi och jag tror vi alla fasar lika mycket för den 3 september när vi ska mönstra av T/S Gunilla en sista gång.

Livet ombord är stundtals väldigt tufft men för det mesta är det underbart. När dagarna känns gråa och man själv inte är på topp så finns det alltid någon som gör det lilla extra som får ens eget jobb att bli lite enklare, tillsammans klarar man faktiskt allt. Det finns alltid något som får en att le och se fram emot dagen. Det kan vara mina två fina hyttkamrater som kravlar sig ned från sina överkojer en tidig morgon, stekfrukost eller vackra stjärnor en sen nattvakt. Mycket går i ett här ombord och man har inte alltid så mycket tid att tänka på vad som egentligen händer och hur tacksam man är. Att jag får möjligheten att segla med min klass till Island (under en pandemi dessutom) är så sjukt. När man väl hinner stanna upp och reflektera över vad vi egentligen gör blir jag så otroligt tacksam och nästintill gråtfärdig. Jag vill bara ta med er alla hit så ni kan få uppleva den känslan och det vi har tillsammans här ombord, det är så fint.

När jag tänker på er där hemma och att allt pågår som vanligt känns det nästintill konstigt för mig här. Hela mitt vanliga liv känns så långt bort. Jag skulle nästan säga att det är som att tiden stannar när man kommer ombord på Gunilla. Hela min värld är innanför Gunillas reling och där borta över havet där ni är händer inget, eller hur? Nej, jag är säker på att allt pågår för fullt där hemma bara att jag inte vet om det. Igår satte till exempel 100 nya elever fötterna i skolan och jag är säker på att de tagit ett av de bästa besluten i sina liv. De har börjat på världens bästa skola. Även fast det är motvind vart man än ska cykla ute på öarna och frukosten var slut eller kännas piss inför nattvakten här ombord så finns det miljoner andra saker som väger upp. Du kommer få världens finaste extrafamilj på skolan och få uppleva så mycket roligt. Om du är en av dem som läser den här bloggen för att du överväger att söka hit så har jag bara en sak att säga; SÖK, du kommer inte ångra dig!

Kram från mig, Elin Gustafsson babord