Varma källor, Cozido och teplantage

Denna dag har varit mycket händelserik och full av upplevelser jag aldrig varit med om förr!

Vår vakt Styrbord, hade mycket tur som lyckades få en av våra hamnvaktdagar idag. Hela klassen var på en guidad busstur runt om i Azorerna. Det betyder att vi slapp ha hamnvakt under större delen av dagen, och behövde endast städa på kvällen samt sitta fartygsvakt under natten.

Ställena vi besökte under bussturen var alla fantastiska och unika. Vi började med att åka till Vila Franca Village där vi stannade vid en fabrik och café som tillverkade Queijada, traditionella bakelserna som är typiska för Azorerna. Dessa bakelser är i formen av en platt muffins eller mazarin och smakar som en sockerkaka med vanilj. Konsistensen var lik en tjock smet med mycket mjöl i sig. Denna beskrivning lockar kanske inte men ärligt talat tyckte jag den var väldigt god, och det var jag inte ensam om att tycka! Efter detta åkte vi till Terra Nostra Park. Det var en otroligt vacker botanisk trädgård, men inte vilken botanisk trädgård som helst utan en med en enorm, knallgul, varm källa i mitten av parken. Trots den leriga, gul-bruna färgen som gjorde att det såg mycket smutsigt ut var det givet för mig att bada då man troligtvis endast får en sådan chans en gång i livet. Känslan av att gå ner i denna pool var väldigt speciell. För det första var det väldigt behagligt då det var lite kyligt i luften och källan var väldigt varm, runt 38 °c. Det var som att kliva ner i en gigantisk, gul jacuzzi. Det var dock inte bara behagligt, lite otäckt faktiskt då man inte såg någonting under ytan. Man såg inte ens sina egna händer på grund av den starka färgen. Färgen fastnade även på kroppen vilket gjorde att alla såg ut att ha tagit lite för mycket brun utan sol vilket var lite komiskt. Men samtidigt som man inte såg någonting under ytan kände man hur man trampade på blad, kvistar och annat bös. Uppemot slutet kom det även en död groda flytandes… men det var något man försökte tänka bort. Det var i alla fall en upplevelse jag verkligen kan rekommendera!

Efter detta var det lunch i Furnas som stod på schemat och till och med lunchen var en otroligt unik upplevelse. Det var nämligen så att vi fick se vår egen lunch bäras upp från gropar ur marken där den hade legat och kokat i sju timmar! Denna maträtt vi fick är också traditionell i Azorerna och heter Cozido. Den består av flera olika sorters kött (fläsk, nötkött, kyckling, skinka och korv), blodpudding, potatis, kål, morötter med mera. Dessa ingredienser kokas i de stora grytorna. Det har ett tungt trälock över sig och är begravda under sand. På grund av att byn Furnas ligger uppe på ett vulkaniskt fält av geotermiska källor så värms grytorna upp och maten får kokas långsamt. Flera restauranger går alltså upp tidigt på morgonen och gräver ned dessa grytor för att sedan hämta upp dem igen mitt på dagen. Denna gryta serveras med ris och det spadet ingredienserna hade kokat i. Maträtten var väldigt speciell, den föll inte alla i smaken så att säga, men köttet var väldigt mört och det fanns mycket gott i grytan trots den starka smaken av rök. Jag är väldigt tacksam i alla fall att ha fått smaka på denna traditionella rätt.

Vi stannade även på Ribeira Grande (en mindre stad), Iron Peak (en utkiksplats), Gorreana Tea (ett teplantage) och till sist ett ananasplantage i Ponta Delgada. Allt som allt är vi alla nöjda med dessa besök och Azorerna är definitivt en av de bättre platserna jag besökt i mitt liv!

Flora Alderblad, 27/04/22