14 november, Las Palmas

Så börjar vistelsen i Las Palmas närma sig sitt slut. Både elever och båt blir allt mer förberedda på avgång. De senaste dagarna har eleverna kämpat med att lära sig några grundläggande handhavanden här ombord som att klättra upp i riggen och göra fast råseglen. Vissa av eleverna har också med viss förvåning upptäckt att en rätt stor del av arbetet består av att städa och hålla rent. Dessutom har vi tagit ombord mat och olja så vi klarar oss ett bra tag.

Eleverna har också haft tid att gå iland och utforska Las Palmas och Gran Canaria. Eftersom inga specifika skoluppgifter är knutna till denna hamn har man här kunnat passa på att ta det lite lugnt, bada och strosa runt. På ön bor det en relativt stor västafrikansk diaspora, vilket får en att tänka på den resa vi står i färd att göra och den som de har gjort. Vi vet ju hur vår resa till den del av världen där dessa människor kommer ifrån är planerad att gå till. Men vi vet också att många av de människor vi möter här har behövt bryta upp från sin tillvaro och sina familjer för en betydligt längre tid änn oss och att många dessutom riskerar sina liv på färden. Varför det är så svårt, farligt och dyrt för dem att ta sig hit har vi själva svaret på, men varför de offrar så mycket för chansen att komma hit, det hoppas jag denna resa ska kunna ge en större förståelse för.

Imorgon kastar vi loss, lämnar Europa bakom oss och seglar mot Senegal.

Allt väl ombord!
Erling Mattsson Wilske, utbildningsledare