Ankomst Belfast

Idag ankom vi Belfast. Hit går vi bland annat för att delta i en maritim festival som vi blivit inbjudna till och som sker under kommande helg. Utöver det har eleverna tillexempel en historieuppgift här kring ”the Troubles”.

Det finns stora motsättningar i staden mellan protestanter och katoliker och på torsdag skall vi på en guidning där vi får båda perspektiven på konflikten samt se delar av den sk. Fredsmuren som byggts upp i staden för att minska problemen.

De senaste 2 nätterna har vi legat till ankar utanför Bangor, som ligger placerat strax utanför Belfast närmare ut mot Irländska sjön. Första morgonen i Bangor tog vi småbåtarna in till land och gjorde en exkursion. Eftersom jag undervisar i bl.a. marinbiologi till vardags var detta väldigt roligt att få vara med på. Stranden, ”Skipperstone Beach”, visade sig vara en riktig fullträff. Vi åkte in vid lågvatten och då blottades till och med stora exemplar av kelp. Eleverna hittade anemoner, många olika kräftdjur, fiskar, skimrande snäckor och till och med ormstjärnor för att nämna en del. Ormstjärnor finns ju även i Sverige, men det är inte så vanligt att man kan hitta flera olika arter vid en vanlig strandexkursion.

På eftermiddagen blev det bad från båten, där många kreativa hopp gjordes från halvdäck. När det mörknade hissades apa-seglet och vi tittade, passande nog, på filmen ”Titanic” på däck och åt popcorn.

I morse var det sedan tidig uppgång för våra sjöfartselever. De skulle göra fartyget redo för att ta emot lotsen, samt göra iordning inför tilläggning. Vid 08:00 kom hela styrbordsvakten på och arbetet fortsatte. Vi ligger i floden Lagan, så långt in man kan komma innan broarna över floden börjar. Så längst in i hamnen gjorde vi en styrbords-vändning och lade till alldeles nära Titanic-quarters, där Titanic och systerfartyget Olympic byggdes.