Ankomst, nationaldag, på- och avmönstring

Efter en dagstur upp för floden Gudalquevir förtöjde vi igår i Sevilla. Att segla upp för floden är ett bra sätt att studera Andalusiens landskap. Vi ligger ett stenkast från stadens centrala delar, full av fantastiska sevärdheter och möjligheter till spännande aktiviteter. Vilket också FN:s organisation för utbildning och kultur tycks hålla med om eftersom de satt upp tre av dessa byggnader på sin världsarvslista. Däribland palatset Alcazar som eleverna besöker och Katedralen där Christofer Columbus ligger begrav. Columbus som för övrigt siktade land på andra sidan Atlanten den 12 oktober 1492, på dagen 531 år sen på vår ankomstdag. Och till minnet av detta firar Spanien nationaldag just denna dag. Något som dock inte märktes särskilt tydligt här i stan, kanske av anledningar som vi kommer att prata mycket om under vistelsen här...

För övrigt närmar det sig slutet för min del av denna resa. Jag lämnar över stafettpinnen och uppdraget som utbildningsledare till Anne-Li. Det har varit fina veckor här ombord med dessa härliga ungdomar och en bra besättning. Man slutar aldrig förundras över de upplevelser och erfarenheter som eleverna ombord på T/S Gunilla får vara med om.

Erling Mattsson Wilske,

Avmönstrande utbildningsledare