Ankomst och heldag i Mayas Kulturarv

Jag lämnade ett grått och kyligt Sverige och kom till ett Mexico med strålande sol, värme och härliga elever.

Lätt jetlagad ankom jag T/S Gunilla och mötes av massa kramar doftandes scoutläger?! Jag kan inte beskriva det på annat sätt, det är inte någon obehaglig doft, utan en blandning av sol, sov och sisalgarn. En fantastisk doft om du frågar mig.

Anne-Li hade flyttat ut ur Dos hytten för att ge plats för mig och själv byggt bo i sjukhytten till hon skall åka, så jag kunde snabbt packa upp och göra mig hemstad.

Efter ett par timmars sömn var det dags för mitt första uppdrag som Dos, en heldag Mayahistoria med vår lysande guide Russel. Som historielärare som i många år skickat med reseuppgifter om Maya och det historiebruk som används runt dem var det fantastiskt att få träffa Russel och se det jag bara läst om i så många elevarbeten genom åren.

Russel började med att under bussfärden berätta om Mayas histora ur Mayas och sitt perspektiv. Han är en fantastisk berättare och blandade sägner och mytologi med verkliga händelser och årtal. Att få ett helbusslass med trötta elever att inte somna är en otrolig bedrift.

Vårt första stopp var en by där Spanjorerna hade byggt en kyrka på basen av en pyramid med stenar av pyramiden, stora delar av torget runtom var också byggt av stenar av Mayapyramiden.

Därefter åket vi till Mayapan, en Maya ruin som är på väg att restaureras. Där samlades vi först under ett stort träd och fortsatt lyssna på Russel som berättade om hur Maya byggde dessa hus utifrån solens, vindens och Venus rörelse över himlavalvet. Sen fick vi utforska ruinerna på egen hand, de flesta besteg pyramiden och många testade också historisk parkour, en icke obligatorisk men uppmuntrad aktivitet som handlar om att utföra parkour på eller nära historiska platser.

Som avslutning på dagen åkte vi till en Mayaby och blev bjudna på lunch lagad av en mayafamilj och ett välbehövligt bad i en Cenote.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och historisk parkour utövare.